בקהילת הקריפטו כוססים ציפורניים בהתרגשות לקראת "המיזוג", תהליך שבו רשת הבלוקצ'יין אתריום תחליף את מנגנון אישור העסקאות המיושן שלה בשיטה מודרנית, מהירה והרבה יותר ידידותית לסביבה. אומנם מדובר בשינוי טכנולוגי שאמור להיות כמעט בלתי מורגש מבחינת המשתמשים, אבל הוא עשוי להיות נקודת מפנה שתסייע לקרב את עולם הבלוקצ'יין כולו למיינסטרים. מנגד, הרבה דברים יכולים להשתבש.
2 צפייה בגלריה
אתריום
אתריום
אתריום. רשת הבלוקצ'יין הכי חשובה כיום
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מאז שעלתה לאוויר בשנת 2015, אתריום חיה בצילה של אחותה הגדולה, ביטקוין, שנהנית מהרבה יותר תשומת לב ויחסי ציבור. ייתכן מאוד שבשנים הקרובות זה ישתנה: בזמן שביטקוין הוא מטבע קריפטוגרפי ותו לא, רשת האתריום תומכת בחוזים חכמים שמאפשרים לנהל על גבי הבלוקצ'יין - רשת מבוזרת לרישום עסקאות - פעילות הרבה יותר מגוונת. NFT, אפליקציות DeFi (שירותים פיננסיים מבוזרים לביטוחים, הלוואות ועוד) ומשחקי Play to Earn מבוססים לרוב על התשתית של אתריום. גם מטבעות קריפטוגרפיים כמו ApeCoin, Polygon ו-Mana מבוססים על הבלוקצ'יין שלה.
אבל יש בעיה: Proof of Work, מנגנון אישור העסקאות של אתריום (שמשמש גם את ביטקוין) הוא כבר פאסה. הוא מאפשר לעבד 30 עסקאות בלבד בשנייה והוא מזהם את הסביבה. בשביל לרשום בלוק חדש של עסקאות באתריום, אלפי מחשבים שמפוזרים ברחבי העולם ונקראים "כורים" מתחרים ביניהם על פתרון חידה קריפטוגרפית מורכבת, ואחד מהם נבחר באופן אקראי לרשום את הבלוק החדש. למחשבים האלה יש כוח חישוב עצום ובדרך לפתרון החידה הם מבזבזים כמות בלתי נתפסת של אנרגיה.

להתראות כורים, שלום ולידטורים

למרבה השמחה, יש פתרון לצרה הזאת. קוראים לו Proof of Stake והוא כבר מיושם ברשתות בלוקצ'יין מודרניות וקטנות יותר. ב-Proof of Stake אין כורים, אלא ולידטורים. הם צריכים לשעבד 32 אתריום (כ-93 אלף דולר נכון לכתיבת שורות אלו) על מנת להשתתף בהגרלה שבסופה נקבע מי ירשום את הבלוק הבא בשרשרת. היתרונות רבים: ב-Proof of Stake ניתן לרשום עד 100 אלף עסקאות בשנייה, מה שיאפשר להגדיל את היקף הפעילות באתריום; בניגוד לכורים, הוולידטורים לא צריכים לרכוש ציוד מתקדם ויקר; עמלות הגז שמשלמים המשתמשים על רישום עסקאות אמורות לרדת; והדובדבן שבקצפת - צריכת האנרגיה צפויה לצנוח ב-99%.
עומרי רוסעומרי רוסצילום: eToro
נושא האנרגיה הוא אקוטי ביותר: צריכת החשמל השנתית של רשת האתריום כיום גדולה יותר מזו של הולנד. הזיהום שהיא גורמת לכדור הארץ מעורר ביקורת רבה ומרחיק ממנה מדינות וארגונים רבים. אם קריפטו הוא העתיד, לא יכול להיות שהוא יזהם כמו התעשיות של העבר. "אף אחד לא מרוצה מכמות האנרגיה שמתבזבזת. אין כמעט הרצאה על בלוקצ'יין שאני לא מקבל במהלכה שאלה מהקהל על הנושא הזה", מספר פרופסור עומרי רוס, מדען הבלוקצ'יין הראשי של חברת הפינטק איטורו (eToro) וחבר סגל במחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת קופנהגן. המעבר ל-Proof of Stake אמור להסיר את אבן הנגף הזאת ולאפשר לקהילת הבלוקצ'יין להתקדם בהגשמת חזון ה-Web 3.0 - אינטרנט שיהיה מבוסס על עסקאות קריפטו.
אחת הנקודות הכואבות ביותר עבור המשתמשים באתריום היא עמלות הגז (Gas Fees) שהם משלמים על כל עסקה. העמלות האלה יכולות להגיע לעשרות, מאות ואפילו אלפי דולרים כשיש עומס על הרשת. עידן עפרת, שותף-מייסד וסמנכ"ל הטכנולוגיה של הסטארט-אפ פיירבלוקס (Fireblocks) שפיתח פלטפורמה לניהול פעילות ארגונית בבלוקצ'יין, מסביר כי העמלות האלה לא ייעלמו לחלוטין מכיוון ש"מדובר בחלק מהתגמול שמקבל הוולידטור כדי שיהיה לו אינטרס לייצר את הבלוק הבא בשרשרת". עם זאת, בגלל שהמעבר ל-Proof of Stake יוביל לירידה בצריכת החשמל ויאפשר לפצל בהמשך את האתריום לרשתות משנה שיורידו את העומס מהרשת הראשית, "ההנחה היא שבטווח הארוך הן יירדו באופן משמעותי".
מומחים מעריכים שהמעבר ל-Proof of Stake יוביל גם לעלייה בערך של המטבע: המנגנון החדש יאפשר לרשום יותר עסקאות על הבלוקצ'יין ולהגדיל את היקף הפעילות, ולצד זאת מספר המטבעות החדשים שמונפקים כתגמול על כל עסקה יירד באופן משמעותי ויהיו פחות מטבעות בסירקולציה. עם זאת, חשוב לזכור שישנם גורמים נוספים שיכולים להשפיע על ערך המטבע ולכן כדאי לקחת את ההערכה הזאת בעירבון מוגבל.
2 צפייה בגלריה
ציוד לכריית קריפטו
ציוד לכריית קריפטו
ציוד לכריית קריפטו. הולנד צורכת פחות חשמל מרשת האתריום
(צילום: shutterstock)
המעבר ל-Proof of Stake הוא תהליך הדרגתי שנמשך כבר שנים. לדברי רוס, השלב המעשי יצא לדרך בדצמבר 2020 כאשר קרן האתריום (Ethereum Foundation), הגוף האחראי לפיתוח הרשת, השיקה את ה-Beacon Chain. מדובר בשרשרת חדשה מבוססת Proof of Stake שאיתה רשת האתריום אמורה להתמזג בסופו של דבר על מנת לברוא רשת חדשה שזכתה לכינוי אתריום 2.0. אבל התהליך הזה, שיש מי שמשווים אותו להחלפת מנוע של מטוס תוך כדי טיסה, נדחה שוב ושוב. הדד-ליין האחרון היה חודש יוני, אך לאחרונה הודיעה הקרן על דחייה לרבעון השלישי של 2022.
אחת השאלות הגדולות שמרחפות מעל המיזוג היא כיצד יפעלו ה"כורים" שרכשו ציוד יקר לרישום עסקאות ועם המעבר ל-Proof of Stake לא יהיה בהם עוד צורך. באופן תיאורטי הם יכולים כבר עכשיו להפסיק לרשום עסקאות ולשבש את הפעילות באתריום, אולם לא מדובר בתרחיש סביר - התיאום ביניהם יהיה מורכב מדי וחלקם כנראה בכלל לא מודעים לשינוי המתקרב. ההערכה היא שחלקם יהגרו לרשתות בלוקצ'יין קטנות יותר, שם הם צפויים לשבש את האקוסיסטם כאשר ידחקו החוצה כורים קטנים יותר ויגרמו לירידה חדה בגובה התגמול. כורים שנמצאים בארה"ב, לעומת זאת, עשויים לנתב את הציוד שלהם לפרויקטים שדורשים כוח מיחשוב חזק, למשל בתחום הבינה המלאכותית או ריצוף הגנום האנושי.

שתי רשתות, שני מטבעות

ההנחה הרווחת היא שחלק מהכורים ימשיכו לאשר עסקאות באתריום ויגרמו לרשת להתפצל לשתיים, אחת מהן תפעל בפרוטוקול Proof of Work והשנייה בפרוטוקול Proof of Stake. זאת לא תהיה הפעם הראשונה שבה הרשת מתפצלת: ב-2016, חולשה בקוד של ה-DAO (ארגון אוטונומי מבוזר) הראשון איפשרה להאקרים לגנוב ממנו עשרות מיליוני דולרים. על מנת להחזיר את הגלגל לאחור הוחלט למחוק מהבלוקצ'יין את הרישום של העברת הכספים - החלטה שהובילה למחלוקת חריפה בקהילה מכיוון שהיא מנוגדת לעיקרון הביזוריות. המתנגדים המשיכו להפעיל את רשת האתריום המקורית תחת השם אתריום קלאסיק והרשת הזו פועלת עד היום, אם כי בהיקף זניח.
עידן עפרתעידן עפרתצילום: יוליה נר
"גם רשת הביטקוין התפצלה כמה פעמים בעבר והיום יש ארבע רשתות שונות", מספר עפרת, "אחת הדרכים שבהן מנסים למנוע פיצול של האתריום נקראת 'פצצת קושי' (Difficulty Bomb) - ככל שמועד המיזוג יתקרב, לכורים יהיה יותר ויותר קשה לפתור את החידה הקריפטוגרפית עד שבשלב מסוים כבר לא יהיה משתלם לפתור אותה". המנגנון הזה אומנם לא יכול למנוע לחלוטין פיצול של הרשת, אבל לדברי עפרת הוא הופך את התהליך להדרגתי בזמן שכל המעורבים מנסים להבין את הדינמיקה החדשה.
פיצול של האתריום לשתי רשתות שונות צפוי לגרום לבלבול רב בקרב המשתמשים, שלא יבינו באיזו רשת בדיוק נמצא הכסף שלהם. מהסיבה הזאת, לצד החשש מחולשות ובאגים, חלק מבורסות הקריפטו כבר הודיעו כי בכוונתן להקפיא את העסקאות באתריום סביב המועד של המיזוג. ייתכן שחלק מאפליקציות ה-DeFi יצטרפו אליהן.

שאלת הביזור

לצד החשש מבעיות טכניות, המעבר ל-Proof of Stake מעורר תהיות גם לגבי אחד העקרונות המרכזיים של הבלוקצ'יין. בעיני תומכי הטכנולוגיה הזאת, היתרון הגדול שלה הוא הביזוריות: בניגוד למערכת הפיננסית המסורתית, בבלוקצ'יין אין ישות ריכוזית, כמו בנק או חברת אשראי, שבסמכותה לאשר או לבטל עסקאות. אבל המיזוג מוכיח כי לביזוריות הזאת יש יש גבול: ההחלטה על העברת רשת האתריום ממנגנון Proof of Work ל-Proof of Stake התקבלה בסופו של דבר על ידי קרן האתריום; החברים בקהילה יכולים רק להחליט אם הם משתפים פעולה עם ההחלטה הזו או שהם עוברים לרשת אחרת. "זה לא מבוזר לחלוטין", מודה רוס, "ואני חושב שעוד חזון למועד להגיע לשם".
בנוסף, לא ברור עד כמה תהליך אישור העסקאות עצמו יהיה מבוזר. עפרת מספר כי פלטפורמה בשם Lido, שמאגדת משתמשים שונים ומשמשת כוולידטור בשמם, שולטת ב-30% מהאתריום שנעול ברשת החדשה. בורסת הקריפטו קראקן שולטת בכ-10% נוספים. " זה לא מאוד מבוזר ויש הרבה ביקורת על זה", הוא מספר, "יש ניסיון לפתור את זה, אבל בסופו של דבר יהיו כמה גופים גדולים שיהיה להם כנראה יותר כסף מאחרים". מאידך, יש להודות שגם היום המצב אינו אידיאלי וקבוצות שנקראות "בריכות כרייה" (Mining Pools) מאגדות בתוכן חלק גדול מהכורים שמאשרים עסקאות.
"המיזוג" צפוי להתרחש עד סוף השנה, אבל אחרי כל כך הרבה דחיות חלק מהחברים בקהילת האתריום מתייחסים בספקנות לכל הצהרה בנושא ומתקשים להאמין שמשהו ישתנה בעתיד הנראה לעין. מנגד, המומחים שדיברנו איתם משוכנעים שהגענו לישורת האחרונה. "יש פה כלכלה ענקית של מיליארדים ואולי אפילו טריליונים שנמצאת בסיכון", מסביר עפרת את העיכובים, "חייבים לעשות את זה בצורה מאוד זהירה ומדודה". הוא מציין כי כ-30 מיליארד דולר של ולידטורים עתידיים כבר נעולים ברשת החדשה: "כל כך הרבה גופים מושקעים בדבר הזה שהסיכוי שהוא לא יקרה הוא מאוד-מאוד נמוך. לדעתי כבר הגענו לנקודת האל-חזור".