דוד שרן, מנהל לשכתו לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו שנאשם בשוחד, הפרת אמונים והלבנת הון בפרשת צוללות, המשיך הבוקר (שני) את עדותו במשפט נתניהו בתיק 4000 שבו נאשם ראש הממשלה בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בפתח הדיון אמר שרן כי דיבר עם נציגי הפרקליטות בעקבות הערות גזעניות שחטף מהתקשורת.
"הוגשה תלונה במשטרה על ידי עמותה על ניסיון הטרדת עד נגדי. התלוננתי על זה, שתדעו", אמר שרן. "אני הולך להעיד אמת בכל מקרה. אבל יש פה ניסיון להלך אימים על אנשים. בעבר הפרקליטות נקטה פעולה מול תופעות כאלו".
3 צפייה בגלריה
 דוד שרן
 דוד שרן
שרן בבית המשפט. "הייתה לי חרב על הצוואר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרן מרבה למתוח ביקורת על חוקריו בתיקי נתניהו ואף טען שבכמה מקרים הטעו אותו. בדיונים קודמים ביקשה הפרקליטות להכריז עליו "עד עוין", ובסופו של דבר הוחלט כי באופן חריג יחסית יוגשו העדויות שנתן במשטרה כראיה, והשופטים יכריעו לאיזו עדות הם בוחרים לתת יותר משקל.
בדיון הקודם טען שרן כי החוקרים הטעו אותו וגרמו לו להעיד על אדם שלא היה בפגישה עם נתניהו: "אני קצת מטולטל מהאירוע הקודם שהיה לי, השוויתי את זה לאירוע משפחתי מצער שהיה לי. אני מבין שאם מערכת מסוגלת לעשות הטעיה ורמייה בתיק כזה, מה הם יעשו לי בתיק 3000 אלוהים יודע".
לפי האישום בנוגע לאישור עסקת בזק-יס במשרד התקשורת במרץ 2015, במסגרת יחסי ה"תן וקח" שהתקיימו בין נתניהו ובני הזוג אלוביץ', פנה נתניהו לשרן וציין כי לבזק יש בעיה וההליך מתעכב במשרד התקשורת וביקש ממנו לבדוק כיצד ניתן לטפל בכך. לפי האישום, שרן, שידע על העיכוב באישור העסקה גם מגורמים בבזק שפנו אליו בהנחיית הזוג אלוביץ', פנה יחד עם איתן צפריר, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת, ליו"ר מועצת הכבלים והלווין, יפעת בן חי שגב, ובירר איתה כיצד ניתן לקדם את קבלת המלצת המועצה. לאחר שהובן כי לצורך קידומה נדרש מכתב פנייה מטעמו של נתניהו למועצה, פעלו שרן וצפריר לניסוח מכתב עליו חתם ראש הממשלה נתניהו.
עורך דינו של נתניהו בעז בן צור אמר בחקירה הנגדית כי "דנה נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת, מעידה שמי שביקשה ממנה את המכתב זו יפעת בן חי שגב שמאשרת בעדותה שכך היה ושאיתן צפריר לא קיים בציר הזה. נויפלד העידה ששלחה את המכתב למנכ"ל משרד התקשורת דאז, אבי ברגר, שאמר לה 'אין לי הערות, את יכולה להעביר'". בן צור ביקש משרן לאשר לו כי לא הוצגו מסמכים והוא השיב: "קשה לי לזכור. אני זוכר שבריענון עד לא ראיתי דבר כזה".
3 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור וז'ק חן
עו"ד בעז בן צור וז'ק חן
הציג מסרון מהנייד של אלוביץ'. עו"ד בן צור
(צילום: יואב דודקביץ')
בן צור הדגיש בחקירתו כי שרן וצפריר לא לקחו חלק במהלך הנידון. שרן אמר לו כי "בגלל זה אני אומר שזה לא היה אירוע לשכתי ושראש הממשלה לא לחץ עלינו". שרן טען בעדותו כי צפריר הוא זה שהביא את המכתב ללשכה, לכן חשב שהיה מעורב בלחץ לקדם את ההליך, אבל בעצם ההבאה שלו הייתה רק טכנית: "עכשיו אני רואה בבירור שהוא לא היה גורם משפיע".
עו"ד בן צור אמר כי "צפריר מעיד שנתניהו לא דיבר איתו בשום צורה גם לא בענייני בזק". שרן השיב לו: "לא מפתיע". אמנם בחקירתו אמר דברים אחרים: "אני מניח שזה מכתב שאיתן הביא למשרד התקשורת וסגנן אותו לראש הממשלה וזה היה אחרי הבחירות. המכתב הוא תוצר שהיא (חי שגב – ג"מ) הסבירה לי כיצד לבצע את התהליך. פניתי לאיתן והסברתי לו מה שהיא הסבירה". שרן שינה בעדותו את גרסתו ואמר: "חשבתי שישבתי עם חי שגב לבד והיא הסבירה לי את התהליך. חשבתי שישבתי איתה פעמיים, אבל הראיות שמראים לי הן אחרות".
בן צור הציג מסרון שיצא מהטלפון הנייד של אלוביץ': "היא (יפעת חי שגב – ג"מ) נפגשה עם דוד שרן. הוא אמר לה שהוא לא רוצה להתערב (הוא פחד) הוא רק רוצה לדעת איך מבצעים את התהליך הפרוצדורלי. אמר לה שב-25 במרץ התוקף של שר התקשורת מסתיים ושאל אם ניתן לעשות משהו עד אז. יותר הקשיב פחות דיבר. היא הייתה מלכה. אמרה לו שהוא יכול לדבר איתה חופשי כי שניהם באותו צד. אמרה לו: תעביר לי פנייה של שר התקשורת שמבקש ממני להתייעץ (כפי שהחוק מבקש) ואני אעביר במועצה".
בהמשך שאל בן צור בחקירתו את שרן: "אם השר היה מנחה אותך, פנייה שלך זה הדבר האחרון להתערבות". שרן השיב לו: "אם הוא היה מנחה אותי לא הייתה לי האופציה לא להתערב. אני לא רוצה להתערב כי אני עדיין לומד את המטריה. אם עשו משהו שלא יעשה, לא היית מדווח לו אבל היית מתערב". בן צור: "אז כשרואים את הכול, למרות מה שאמרת בראשית אין לך שום זיכרון שנתניהו מדבר איתך על בזק?". שרן: "לא. זה הפוך".
3 צפייה בגלריה
נתניהו ואלוביץ'. "נתניהו לא הנחה אותי לקדם את בזק-יס"
נתניהו ואלוביץ'. "נתניהו לא הנחה אותי לקדם את בזק-יס"
נתניהו ואלוביץ'. "נתניהו לא הנחה אותי לקדם את בזק-יס"
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
בן צור טען בבית המשפט ל"סברות של המשטרה", שרן השיב לו כי "אם היו מראים לי את כל המכתבים ואת הלו"ז, ברור לי שהייתי מבין את המציאות אחרת". לדבריו, "כשאדם נורמטיבי נמצא בחדר חקירות, הוא אף פעם לא רגוע, עוד בכלל כשיש חרב על הצוואר שלך". שרן רמז לכך שהחוקרים הטעו אותו ושהיה לחוץ בחקירתו בגלל החשדות נגדו בפרשת הצוללות. "הגעתי להעיד עדות אמת אבל תוך כדי החקירה, כשעלה מפלס הלחץ, כששאלו אותי שמות בסיסיים של אנשים שעבדו איתי שנים, פתאום היה קשה לי לזכור. אמרתי להם תפנו לגוגל – זה מעיד על מצבי הנפשי".
לאחר מכן שאל בן צור: "ראש הממשלה הנחה אותך לקדם את בזק-יס?". שרן השיב לו: "חד משמעית לא". בן צור טען כי החוקרים לא מצאו עדות לכך שראש הממשלה התערב בעסקת בזק-יס ולכן מחפשים מישהו שיעיד שנתניהו אמר משהו בנושא. שרן העביר ביקורת על החוקרים כבעבר והשיב לו: "הם מכוונים לנתניהו כמו בכל החקירות האחרות. ככה זה בכל תיקי האלפים".
סנגור נוסף של נתניהו, עו"ד עמית חדד, שחקר את שרן בתיקי 1000 ו-2000, ביקש להראות סרטון של העיתונאי רביב דרוקר שבו כינה את שרן "האיש הכי חסר בושה בישראל". ראש צוות תיק 1000 בפרקליטות, אלון גילדין, התנגד בטענה שהדס קליין הרגישה מוטרדת במהלך עדותה, וביקשה לדבר בפתח הדיון, אולם השופטים מנעו ממנה.
השופטת שאלה את שרן אם ראה את הפרסומים. הוא השיב: "הרבה אנשים העבירו לי. אחר כך כתבתי לעו"ד שלי בתיק 3000, עידו לוין, ושאלתי אותו אם זו יכולה להיות הטרדת עד. אני זוכר את מה שדיברה איתי השופטת (להעמיד אמת, ג"מ). אעמוד בלחץ". עו"ד חדד פנה לשרן: "התבלבלת ביחס לכמות הסיגרים שרה"מ מעשן ביום". שרן השיב: "נכון, טעיתי בכך שאמרתי שרה"מ מעשן 3-5 סיגרים ביום. זה בלתי אפשרי".
על תיק 3000 אמר שרן: "הבנתי מההתחלה שאומרים לי 'תביא את נתניהו', 'תביא את שטייניץ', 'רק תביא את החומר ונדע להסתדר'". לדבריו, "הייתי יכול להיות עד מדינה, אבל הם (נתניהו ושטייניץ) אף פעם לא אמרו לי דברים. בכל תיקי האלפים הרגשתי אותו דבר".
בשלב זה של הדיון, סיפר שרן כי שמע שיש "יחסים עכורים" בין מו"ל "ידיעות אחרונות" נוני מוזס לבין נתניהו. שרן אמר: "לא ידעתי שיש מערכת יחסים ביניהם. הוא תמיד הוזכר בצורה שלילית. על כל כותרת בעיתון אמר נתניהו כי 'מוזס רודף אותנו'". חדד עימת אותו: "היו גם פניות של כתבים בידיעות בסוגיות אישיות?". שרן השיב כי היה אירוע אחד שבו ניר חפץ דיבר עם ממלא מקום העורך.
חדד שאל: "נתניהו חשב שנוני מנסה לפגוע בו בדרך שלו?", שרן השיב: "כן, זה נרטיב שחזר על עצמו". חדד שאל את שרן האם הכיר יוזמות להגבלת עיתון "ישראל היום". שרן השיב כי היה חוק שרצה להגביל את היכולת לחלק את העיתון כחינמון. "נתניהו האמין שהוא היחיד שיעמוד בלחצים מול ידיעות ומול ynet". חדד שאל את שרן אם הוא מודע למעורבות של חוקר בשם אבי רוטנברג, שרן ענה: "זה חוקר שפרש. הפרישו אותו מהחקירות שלי. בפגישה האישית הוא אמר לי 'איזה מזל, רצינו לשים אותך על הגריל בתיק 1000'".
בהמשך הציג חדד סיכום פגישה שכתבה יועמ"שית משרד ראש הממשלה שלומית ברנע פרגו, פגישה שנערכה ב-2015. לפגישה ניתנה הכותרת: "פגישה אצל דוד שרן בנושא קבלת מתנות". תחת הסעיף "מתנות אישיות", כתבה ברנע פרגו: "החוק, התקנות והוראות התקשיר אינם חלים על מתנות שניתנות לעובד ציבור ללא קשר להיותו עובד ציבור כגון על ידי חברים".
עורך הדין חדד טען כי נתניהו בירר מה מותר ומה אסור לפני שפעל. "נכון. היו הרבה שיחות ביני לבין ברנע פרגו לגבי מתנות שהצוות שלנו לא יודע מה לעשות עם זה", אמר שרן. לדבריו, "עשינו ישיבה והבאנו את הגורמים שנוגעים למתנות להבין מה מותר ומה אסור. אמרתי שזה לא נוגע למתנות פרטיות אישיות כי זה מותר והיא אישרה את הדברים". "הבנת מהישיבה שמתנות אישיות אפשר לקבל?", תהה חדד, ושרן השיב בחיוב.
- היא לא אמרה שזה תלוי בתדירות קבלת מתנות מחברים? - שרן: "לא".
- היא לא ציינה ששווי המתנה משנה בקבלת מתנות מחברים? - שרן: "לא".