שיגעון ה-NFT מגיע לכנסת ולבית הנשיא: רגע לפני השבעתו בכנסת היום (ד') אחר הצהריים, יקבל נשיא המדינה הנכנס יצחק הרצוג מיו"ר הכנסת מיקי לוי NFT של נוסח השבועה המקורי שעליו חתם אביו המנוח, הנשיא השישי חיים הרצוג. NFT הוא מטבע דיגיטלי ייחודי שמוכיח, באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין, בעלות על נכס דיגיטלי או פיזי. ככל הידוע, מדובר בפעם הראשונה שבה פרלמנט כלשהו בעולם משתמש בטכנולוגיה החדשה יחסית.

עוד על NFT:

2 צפייה בגלריה
ה-NFT של הרצוג
ה-NFT של הרצוג
ה-NFT של הרצוג
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בשבועה המקורית של הנשיא הרצוג הראשון, מ-5 במאי 1983, נכתב: "אני חיים בן מרן הרב יצחק אייזיק הלוי והרבנית שרה הרצוג, מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא באמונה את תפקידי כנשיא המדינה". בנו יצחק צפוי לחזור על אותה שבועה בדיוק היום אחר הצהריים מעל דוכן הנאומים במליאת הכנסת. היוזמה נולדה לפני שבוע, כאשר במרתפי ארכיון הכנסת נמצא נוסח השבועה המקורי שעליו חתום הנשיא הרצוג הראשון. בכנסת התרגשו מהממצא ההיסטורי וביקשו להעניק במתנה עותק מהודר ממנו לנשיא הנבחר רגע לפני השבעתו. במשכן עלה הרעיון לחבר בין עבר להווה כך שהכנסת תהיה הפרלמנט הראשון בעולם שישאיל לבית הנשיא הנבחר את נוסח ההצהרה בגרסת NFT. בהנחייתו של מנכ"ל הכנסת, גיל סגל, הפיקו אנשי אגף הטכנולוגיה והמחשוב של הכנסת את קובץ התמונה הייחודי באמצעות התקן נייד מאובטח ומקודד. ההתקן יימסר היום להרצוג ויועבר בהמשך בהשאלה אל אנשי יחידת המחשוב בבית הנשיא.
2 צפייה בגלריה
ה-NFT של הרצוג
ה-NFT של הרצוג
ה-NFT של הרצוג
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"אני מתרגש להעניק לנשיא הנבחר הרצוג זיכרון מיוחד מאביו הכולל את נוסח השבועה עליו חתם לפני 38 שנים", אמר יו"ר הכנסת מיקי לוי, "זהו כבוד גדול עבור הכנסת ליישם את אחת הטכנולוגיות החדשניות בעולם האומנות על מנת לשמר פיסת היסטוריה כה חשובה ולהנציח אותה בארכיון בית הנשיא לאורך כהונתו של הנשיא הנבחר במקביל לשימורה בצורתה המקורית בארכיון הכנסת. אנו מקווים כי הכנסת כפרלמנט הדוגל בחדשנות הצליח לרגש את הנשיא הנבחר הרצוג כאשר בנוסף לקובץ הדיגיטלי הענקנו לו גם העתק מודפס כדי שיתלה אותו בלשכתו החדשה".
טכנולוגיית ה-NFT הפכה לתופעה שאי אפשר להתעלם ממנה בשנה האחרונה. השבוע דווח כי במחצית הראשונה של 2021 שוק ה-NFT הגיע למכירות של 2.5 מיליארד דולר בהשוואה ל-13.7 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. בין היתר מכר ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר, את הציוץ הראשון שלו תמורת כשלושה מיליון דולר, ממציא ה-WWW טים ברנרס-לי מכר את קוד המקור של הרשת תמורת 5.4 מיליון דולר - והשיא היה כאשר יצירה של האמן Beeple נמכרה ב-69 מיליון דולר. לפיכך אומרים בכנסת כי באופן תיאורטי, ה-NFT של הרצוג עשוי להיות שווה כבר היום מיליוני דולרים. רוב ה-NFT שנמכרים היום הם אמנם יצירות אמנות דיגיטליות, ממים וגיפים, אבל מומחים אומרים כי בעתיד הטכנולוגיה עשויה לשמש לאימות זהויות, לאימות מסמכים, למכירת נכסי נדל"ן פיזיים ולמטרות נוספות.