קומפאס הוא רכב הפנאי הראשון של ג'יפ, והוצג לראשונה לפני כ-15 שנים במטרה לשלב בין הפופולריות העצומה של הקטגוריה, והתדמית המשובחת של יצרנית רכבי השטח המסוקסים. זה לא ממש הצליח. לא בדור הראשון ולא בקומפאס הנוכחי, השני בשושלת. שילוב של איכות ייצור נמוכה ביחס למקובל כיום ברכבי פנאי מודרניים, עם תג-מחיר גבוה שנגזר מיומרה למיצוב מול רכבי פנאי יוקרתיים כמו ב.מ.וו X1, וולוו XC40 ואודי Q3, פגעו בו אנושות. ללא קשר ליכולת הלא משכנעת על הכביש.
4 צפייה בגלריה
ג'יפ קומפאס
ג'יפ קומפאס
(צילום: ניר בן זקן)
מתיחת הפנים שעבר לאחרונה מבטיחה לטפל במרבית נקודות התורפה שמנעו ממנו הצלחה. החל במערכת הנעה מודרנית יותר, דרך תג-מחיר שמציב אותו בסביבה טבעית יותר - גם אם לחלוטין לא פשוטה - של טויוטה ראב4, יונדאי טוסון ופיז'ו 3008.
סיכום: הקומפאס התעדכן ולטובה, בעיקר עם סביבת נהג מודרנית ואיכותית יותר. גם מערכת ההנעה מודרנית מבעבר והניסיון לשוות לו מראה רך יותר, עשוי להתאים לחלק מהציבור. אבל זה לא מספיק משכנע. העדכון שעבר פשוט לא מושקע מספיק, ואין ביכולתו להעלים את כל המגרעות הבולטות. מנוע, תיבת הילוכים ובעיקר איכות (ונוחות) נסיעה לא עומדים בסטנדרט של הטובים בקבוצה.
נכון, מי שממש חייב מפתחות של מותג ג'פ בכיס, יעשה עסק טוב יותר עם הדור הנוכחי מאשר עם המוחלף. הוא רכב טוב מבעבר, אבל כזה שנאלץ להתמודד כעת עם מתחרים שדילגו לפנים עוד יותר. נדמה שישועה אמיתית לדגם תגיע רק בדור הבא שיפותח תחת קונצרן סטלנטיס, ויעניק לג'יפ רכב פנאי מודרני באמת. עד אז, אם אתם מחפשים רכב פנאי משפחתי ואיכותי, אלו הנמצאים באולמות התצוגה של המתחרים עדיפים מכל בחינה.
4 צפייה בגלריה
ג'יפ קומפאס
ג'יפ קומפאס
ג'יפ קומפאס
(צילום: ניר בן זקן)
מה שונה: העיצוב החיצוני התעדכן רק במעט ואם תתעלמו מהוויתור - במקרה של רכב המבחן - על פסי ההגנה מפלסטיק שחור סביב למרכב והחישוקים המושחרים, ספק אם תזהו שוני. בכל מקרה, המראה כעת רך יותר, פחות קרבי מבעבר ורחוק יותר מערכי המותג האמריקאי.
בסביבת הנהג השיפור משמעותי יותר. ברכב המבחן יש לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) עם מגוון תצוגות נתונים, ללא אפשרות למראה "מחוונים קלאסי". יש גם מסך מגע גדול ואיכותי מבעבר ("10.1 לעומת "7) שנראה טוב מאוד, עם תוספת מתגים פיזיים ייעודיים (ניתוק בקרת סטייה מנתיב, בקרת אקלים) שמקילים על התפעול. גרסת הבסיס תרשים אתכם פחות, עם לוח מחוונים אנלוגי ומסך מגע קטן ("8.4).
4 צפייה בגלריה
ג'יפ קומפאס
ג'יפ קומפאס
(צילום: ניר בן זקן)
איכות החומרים שופרה משמעותית, וכוללת כעת דיפוני עור ו"דמוי אלומיניום" שנראים טוב מבעבר. גלגל ההגה חדש ובמפתיע, הוא כולל צמד מתגי בקרת שיוט - רגילה או אדפטיבית - שמסרבל את הפעולה שלא לצורך.
מערכת ההנעה בקומפאס שולבה בו אומנם כבר לפני מתיחת הפנים, אבל היא עדיפה על זו בה נהגנו במבחן הבכורה ולהלן ההתייחסות. בנזין עם ארבעה צילינדרים מוגדשים, 1.3 ליטר, 150 כ"ס והנעה קדמית אינם מרשימים על הנייר, ולא על הכביש. הביצועים עצלים (בעיקר מול המתחרים) בזינוק מהמקום (9.2 שניות ל-100 קמ"ש) אך יותר מכך בעת שיוט מהיר או כביש הררי עם נוסעים.
תיבת שישה הילוכים כפולת-מצמד רחוקה מלהבריק, מגיבה באיטיות לבקשת קיק דאון, קופצנית בנסיעה עירונית או זחילת פקקים. צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה סבירה - 12.5 ק"מ לליטר.
מה דומה: המושבים הקדמיים עדיין נוקשים וחסרי תמיכה מספקת, ומעייפים בנסיעה ממושכת. הוסיפו לכך הגה שממוקם אופקי מדי, ותקבלו בעיה במציאת תנוחת נהיגה נוחה. שדה הראייה מוגבל עקב שטחי חלונות קטנים יחסית וקורות A (קדמיות, בפינות המרכב) רחבות מפריעות בעיקר בפניות שמאלה.
מפתיע לגלות כי יש פתיחה אוטומטית בלחיצה אחת (ללא סגירה), אבל רק לחלונות הקדמיים. מרחב המחיה לרגלי היושבים מאחור טוב, אבל מרווח הראש פחות מרשים והמושב האמצעי מתאים בעיקר לילדים קטנים ו/או נסיעות קצרות. תא המטען צנוע, עם נפח קטן ממתחריו בכ-100 ליטר (438 ליטר).
רשימת האבזור של גרסת הבסיס (189 אלף שקל) צנועה למדי ולא כוללת - בין היתר - חיישני חניה, קיפול חשמלי למראות ובקרת שיוט אדפטיבית. עבור כל אלו תיאלצו לרכוש את גרסת הביניים (+25 אלף שקל) שתוסיף גם מפתח חכם, ריפודי עור וחלון שמש. רכב המבחן בגרסה הבכירה ביותר (230 אלף שקל) מוסיף גם כיוון חשמלי למושבים הקדמיים ודלת תא מטען חשמלית.
למרות תג המחיר הלא עממי כלל, מערך הבטיחות צנוע וכולל בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב. מערכת זיהוי התמרורים מהבהבת באופן מטריד בלוח המחוונים, ולא ניתן לבטלה באופן קבוע, אלא בכל תחילת נסיעה.
4 צפייה בגלריה
ג'יפ קומפאס
ג'יפ קומפאס
(צילום: ניר בן זקן)
איכות נסיעה? נותרה נמוכה כמו בדגם היוצא. בכל תוואי דרך, בכל טווח מהירות. בעיר הוא נוקשה וקופצני, בין היתר עקב הבחירה בחישוקי "19 וחתך צמיגים נמוך לרכב המבחן. מחוץ לעיר הוא נעדר ריסון והמרכב מתנדנד יתר על המידה. גם בידוד רעשי הרוח והדרך לא הרשים, אפילו במהירות שיוט חוקית. היכולת הדינמית נותרה אף היא נמוכה, עם זוויות גלגול מוגזמות ומערך הגה ובלמים חסרי תחושה.
  • מנוע: 4 צילינדרים, טורבו-בנזין, 1.3 ליטר
  • הספק: 150 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 27.5 קג"מ ב-1,560 סל"ד
  • תמסורת: 6 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 440.4 ס"מ
  • רוחב: 181.9 ס"מ
  • גובה: 162.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 263.6 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,505 ק"ג
  • נפח תא מטען: 438 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.2 שניות, 199 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 14.5 ק"מ לליטר, 159 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 229 אלף שקל (189 אלף שקל)