הכתובת הייתה על ההר, כתובת אש שבערה מול עיניים עצומות לרווחה. בשנים 2008 ו-2011 פורסמו דו"חות של מבקר המדינה שהצביעו על שורת ליקויים בהילולה המוגדרת כ"אירוע היהודי הגדול בעולם", שאליו מתקבצים מדי שנה, בתוך יממה אחת, מאות-אלפי בני אדם. בשנת 2017 ביקשה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת להבין כיצד אירוע המוני שכזה אינו מצריך רישיון, אך איש מנציגי המשטרה או משרדי הממשלה, לא הצליח להסביר.

בל"ג בעומר התשפ"א, 2021, נגמר אשראי הניסים. 45 נפשות גבה האסון האזרחי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל, על הר מירון, אך למרות הטרגדיה התנגדו חברי הכנסת החרדים להקמת ועדת חקירה ממלכתית. על אפם ועל חמתם היא הוקמה, שמעה עדויות ופרסמה המלצות ביניים שכוללות הגדלה של מרבית השטח הפנוי לקהל במהלך ההילולה, ויסות של העולים לרגל, עידוד תחלופה של המתפללים ומינוי ממונה ראשי על ההילולה.
בחודש דצמבר החליט השר לשירותי דת, מתן כהנא, כי ניצב בדימוס צביקי טסלר (אין קשר משפחתי לח"מ) ימונה ל"פרויקטור מירון". לאחר שורת דיונים ארוכה עם רבנים, מנהיגים, כלל גורמי החירום ואף עיתונאים מהמגזר – הוכן מתווה להילולת התשפ"ב שתתחיל השבוע, בשעות הערב של יום רביעי, 18 באפריל, ותסתיים בלילה שלמחרת.
17 צפייה בגלריה
(צילום: ישראל ברדוגו)

17 צפייה בגלריה
(צילום: משה ביטון)
רשימת הכשלים הבולטים מן השנה שעברה, מצאה את מקומה בדו"ח הביניים של הוועדה, לצד יוזמות שאמורות להעניק פתרון. אבל עדיין נותרו סימני שאלה מטרידים רבים, שעלולים להסתיים, חלילה, באירוע רב נפגעים.

צפיפות מסוכנת: הגבלת קהל במתחם ההדלקה

האתגר: ועדת החקירה המליצה לווסת את מספר המגיעים, וכן להגביל את מספר הנוכחים במתחם ההדלקה, אך במשטרה התנגדו מחשש שהמתווה יקרוס וחלק מהאנשים יסרבו להתפנות, או יעקפו מחסומים ויגיעו רגלית, כפי שקרה בזמן הלווייתו של הרב קניבסקי לפני כחודשיים.
17 צפייה בגלריה
2011: ההילולה במירון
2011: ההילולה במירון
2011: צפיפות ועומס במתחמי ההדלקה במירון
(צילום: AFP)
בשטח: מספר המבקרים באזור הקבר הוגבל לכ-17 אלף איש (16,870 אם נדייק) בכל רגע נתון. במקום תיערך הדלקה אחת בלבד, במתחם אחד בלבד (של חסידות בויאן, האוחזת ב"חזקה" ארוכת שנים בהדלקה הראשונה), בשטח של כ-4,500 מ"ר. בנוסף, מסכי ענק יהיו פרושים על פני כל שטח ההר, ויאפשרו לצפות בטקס גם למי שלא ייכנסו לשטח ההדלקה.
כדי להיכנס לאתר ההילולה, יש צורך לרכוש כרטיס נסיעה וכניסה למי שמגיעים בתחבורה ציבורית או באוטובוס פרטי. מי שיגיעו ברכב פרטי יהיו חייבים גם הם לקנות מראש כרטיס כניסה, וההגעה למתחם ככלל אפשרית רק בתחבורה ייעודית שנקנו אליה כרטיסים מראש. כל כרטיס מאפשר כניסה ושהייה במתחם ההילולה עד ארבע שעות, בהתאם לשעה הנקובה על הכרטיס, ועל פי התכנון יימכרו 180-170 אלף כרטיסים. בתוך כשתי יממות, אזלו כל הכרטיסים לל"ג בעומר – ההילולה עצמה.

צפיפות מסוכנת: תפילה בתנועה במתחם הקבר

האתגר: הצפיפות הקשה בשנים עברו הייתה המתכון לאסון של השנה שעברה (לצד כשלים נוספים הנוגעים לפני השטח, שעוד יפורטו). כעת קיים חשש שחלק מהמתפללים יישארו זמן ממושך ליד הקבר, מה שייצור עומס מסוכן.
17 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
אסון מרון
(צילום: גיל נחושתן)
נוסף על כך, קיים חשש שחלק מהקיצונים יתעלמו מהסדרנים ויפרצו בכוח פנימה, כפי שאירע לפני שנתיים. כבר כעת מוחים גורמים קיצונים חרדים, שאינם מכירים בסמכותה של המדינה, נגד הניסיון להסדיר את ההילולה. לאחרונה הם מפגינים במקום ומנסים להרוס את התשתיות החדשות, מה שהביא למעצרם של שניים השבוע ועוד כמה בשבועות האחרונים.
בשטח: מספר המתפללים בתחום המבנה יוגבל לכ-170 גברים ועוד כ-170 נשים (לאחר שבשנים עברו נדחסו שם כאלף איש בכל רגע נתון, בצפיפות, בדוחק ובדחיפות). הם יתבקשו לא להתעכב אלא לנוע כדי לאפשר לאחרים להיכנס. ויסות הנכנסים ל"ציון הקבר" יהיה בעזרת כניסה בשער אחד ויציאה בשער אחר. גם ההגעה אל שער הכניסה תנותב ותווסת על מנת למנוע לחץ ודוחק בשער הכניסה. המטרה: לאפשר תנועה מתמדת של מתפללים בעזרת סדרנים וסדרניות מהמגזר החרדי, שינתבו את הכניסה והשהייה במתחם הקבר. תהיה גם ההגבלה של מהנדס בטיחות על כמות האנשים שבתוך המבנה.
17 צפייה בגלריה
קבר הרשב"י, מירון
קבר הרשב"י, מירון
סדרנים וסדרניות מהמגזר החרדי, ינתבו את הכניסה והשהייה במתחם הקבר
(צילום: לירון נגלר-כהן)
בשל המשבר הפוליטי, כשלה הקואליציה בניסיון החקיקה של ההילולה בשנה זו כהוראת שעה. ללא חקיקה, יש בעיה חוקית לפעול נגד מפירי ההנחיות. לכן אישרה הוועדה לביטחון פנים של הכנסת תקנות שייתנו מענה חלקי, מתוקף חוק הבטיחות.
בנוסף, בכלי התקשורת החרדיים יתפרסם קמפיין הסברה תחת הכותרת "ותחזירנו לשלום", המדגיש את מטרת ההגבלות שנועדו להציל חיים, ואת חשיבות ההתחשבות בזולת, במטרה לעודד את המתפללים לאפשר גם לאחרים להיכנס לאתר הקדוש.

אוהלים וקרוואנים: העולים לרגל יישארו במושב

האתגר: בשנים עברו הקדימו משפחות רבות להגיע כבר מראש חודש אייר, ולהתמקם בסמוך לקבר הרשב"י באוהלים ובקרוואנים. אלא שעל פי המלצות הוועדה, תותר הקמת מאהלים רק בשטח המושב, הרחק מקבר הצדיק. ועדת החקירה גם המליצה לפקח על מספר המתארחים במירון וביישובים שסביב, בסמוך לל"ג בעומר, כדי למנוע מצב שבו עשרות-אלפים ינסו לעקוף את ההגבלות על נסיעה למירון, באמצעות המתנה באזור והגעה רגלית.
בשטח: כפי שנראה כעת – המשטרה, הרשויות המקומיות ואנשי האבטחה של ההילולה, לא ירצו (או יוכלו) לבצע את הפיקוח שעליו המליצה הוועדה, וקיים חשש שיהיו אנשים שינסו לעקוף מחסומים ולהגיע רגלית.
במטרה לצמצם את התופעה של אנשים המתארחים במושב בימים שלפני ל"ג בעומר, יקבלו תושבי מירון הקצאה של היתרי שהייה ביישוב, ואילו מי שיתארחו בצימרים של מירון, לא יוכלו להיכנס באופן חופשי למתחם ההילולה, אלא יצטרכו לרכוש כרטיסים.
במקביל, היועצים של פרויקטור מירון – ניצב (בדימוס) אריק יקואל ואליהו ארנד – מנהלים מגעים עם נציגי החסידויות במטרה להגביר את שיתוף הפעולה. סנונית ראשונה הייתה ההודעה המפתיעה של חסידות "תולדות אהרן", על ביטול ההדלקה נוכח הטרגדיה בשנה שעברה, שאירעה במהלך אירוע ההדלקה של החסידות.
בחסידות בויאן – כאמור, היחידה שתקיים הדלקה במתחם – הודיעו כי השנה לא מביאים ילדים להילולה, וההערכה היא שחסידויות נוספות יאמצו את ההמלצה.

מבנים לא חוקיים ודרכי גישה מסוכנות

האתגר: במשך שנים הוקמו עשרות מבנים ודרכי גישה ללא פיקוח משמעותי, מה שאפשר "צווארי בקבוק" מסוכנים של אנשים רבים המנסים להידחק בשטחים צרים ובחלקם גם תלולים.

17 צפייה בגלריה
הריסת בית המדרש של ישיבת אור הרשב"י במירון
הריסת בית המדרש של ישיבת אור הרשב"י במירון
המבנה המסוכן האחרון שנהרס השבוע: בית המדרש של ישיבת אור הרשב"י במירון
(הרשות לאכיפה במקרקעין)
בשטח: בוצע מיפוי ונמצאו 73 מבנים לא חוקיים. השבוע נהרס המבנה ה-63 (בית המדרש של ישיבת אור הרשב"י), ובכך נהרסו כל המבנים המשמעותיים במקום, שכולם הוקמו לאורך השנים ללא היתרים (שאר המבנים הנחשבים לקטנים, ייהרסו אחרי ל"ג בעומר). כמו כן, הוסרו הטריבונות המפורסמות של מתחם ההדלקה, וכן "שביל רבי דב" שקיבל את הכינוי "שביל המוות" לאחר האסון שבו נמחצו 45 איש.

טישים וארוחות: רק בשטח המושב

האתגר: כבר שנים רבות שהמגיעים להילולה נהנים מחלוקת מזון בכמויות עצומות, מה שמעודד רבים להישאר בשטח ההר שעות ארוכות מאוד. כמו כן, רבים מגיעים לטישים שעורכים האדמו"רים.
17 צפייה בגלריה
2007: טיש במירון
2007: טיש במירון
2007: טיש במירון
(צילום: חגי אהרון)
בשטח: במתחם ההדלקה והאזור הסמוך לו תיאסר הקמה של דוכני מכירות ומאהלי חלוקת מזון, אך תותר חלוקת שתייה. רק בשטחי המושב מירון, שהוגדר כ"מעגל ההר", יהיה מותר להקים אוהלים ולחלק מזון כבשנים עברו.
מתחם ישיבת בני עקיבא הסמוך לקבר רשב"י, יהפוך למקום שבו ייערכו טישים במהלך ל"ג בעומר, בכפוף לאישור מהנדס בטיחות. בין השאר, ייערכו במקום אירועים של חסידי קרלין וזווהיל ושל הרב הראשי של צפת, שמואל אליהו.

עומס בדרכי הגישה: תנועה חד-סטרית

האתגר: האסון חידד את בעייתיות העומס על נתיבי החירום, שיצר עיכוב בפינוי הפצועים. נוסף על כך, נהגי אמבולנס טענו כי המשטרה חסמה צירים לאחר האסון, ומנעה באופן חלקי תגבור כוחות.
17 צפייה בגלריה
סלילת כבישים לכוחות ההצלה
סלילת כבישים לכוחות ההצלה
סלילת כבישים לכוחות ההצלה
(צילום: משה ביטון, משה מזרחי)
בשטח: כלל התנועה בסמוך להר תנוהל, בשונה משנים קודמות, באופן מעגלי וחד-סטרי, במטרה להפחית את הסיכון לחסימת דרכי התנועה. האוטובוסים המגיעים למירון ייכנסו לחניוני ויסות בדרכם להילולה. הדבר יאפשר לשמור על צירי תנועה פתוחים גם במקרה חירום. כמו כן, בוצעו מיפוי וחלוקה מחודשת של נתיבי החירום.
מי שיגיעו למירון בהסעות פרטיות או ברכבים פרטיים, יופנו לחניונים כחל (אוטובוסים ורכבים פרטיים) ואליפלט (רכב פרטי), וייסעו משם בשאטל מיוחד למירון, כאשר בחזור תבוצע הנסיעה מטרמינל 1-א' לחניוני כחל ואליפלט.

קריסת טלפונים: קו נייעס ותגבור סלולרי

האתגר: במסגרת המלצת הוועדה על ויסות מתפללים, סוכם כי תהיה הגבלה של ארבע שעות לכל מתפלל בהר. במקרה של המונים שיסרבו לעזוב, יבוצע עיכוב מכוון בהגעת האוטובוסים למירון.
17 צפייה בגלריה
מירון לפני
מירון לפני
מירון 2019
(צילום: ישראל ברדוגו)

17 צפייה בגלריה
מירון ממבט הציפור
מירון ממבט הציפור
2019: העומס ניכר בכל פינה
(צילום: ישראל ברדוגו – ישראל באוויר)
החלטה זו יצרה אתגר נוסף – איך לעדכן את הנוסעים. הבעיה תהיה גדולה פי-כמה במקרה חירום. בשנה שעברה נרשמה קריסה רשתות, כאשר עשרות-אלפי משפחות ניסו ליצור קשר בניסיון לברר את גורל יקיריהם בהילולה.
בשטח: מוקם קו נייעס ייעודי להעברת מידע. מעבר לכך, משרד התקשורת הבהיר כי פנה לחברות הסלולר, ויבוצע תגבור של המערכת במטרה למנוע קריסה.

מעבר של בעלי מוגבלויות

האתגר: תוואי השטח ההררי ודרכי הגישה שהוקמו לאורך השנים כטלאי על טלאי, הקשו על בעלי מוגבלות להגיע בצורה נוחה ובטוחה לאירוע.
17 צפייה בגלריה
קהל מצומצם בהדלקה, אך מסכים בכל המתחם
קהל מצומצם בהדלקה, אך מסכים בכל המתחם
קהל מצומצם בהדלקה, אך מסכים בכל המתחם
(צילום: משה ביטון, משה מזרחי)
בשטח: שאטלים מיוחדים לאנשים בעלי מוגבלויות יגיעו מחניון סמוך להר, ועד לאזור ההדלקה. חברת ההפקה של ההילולה נדרשה לקבל אישור מיוחד למערך ההסעות הזה מ"מורשה נגישות מתו"ס" (מבנים, תשתיות וסביבה).

מסלול הגעה של כהנים

האתגר: כהנים המבקשים להגיע למתחם ההילולה, בלי לעבור ליד מערות קבורה עתיקות, בשל האיסור ההלכתי להיטמא למתים. גשר הכהנים שהיה במקום בעבר הוקם בניגוד לחוק.
17 צפייה בגלריה
נהרסו ונבנו מחדש: מדרגות המוות לפני האסון - וכיום
נהרסו ונבנו מחדש: מדרגות המוות לפני האסון - וכיום
נהרסו ונבנו מחדש: מדרגות המוות לפני האסון (משמאל) – וכיום
(צילום: משה ביטון, משה מזרחי)
בשטח: לפני כחודשיים נהרס הגשר שהוקם ללא היתר (למרות שבית משפט השלום בצפת הוציא צו עיכוב זמני, לאחר עתירה שניסתה למנוע את הפירוק). עד ל"ג בעומר, השבוע, אמור לקום גשר חדש וזמני, ופתיחתו מותנית בקבלת כל האישורים ההנדסיים הנדרשים על פי חוק.

חשש מספסרות במכירת כרטיסים להילולה

האתגר: הגבלת מספר המבקרים לשעות ביקור, ומספרם המועט יחסית של הכרטיסים ביחס לביקושים, מייצרים חלון הזדמנויות לספסרים.
17 צפייה בגלריה
אז (משמאל) ועכשיו: מתחם ההדלקה של חסידות תולדות אברהם יצחק: המדרגות הישנות הוסרו, נוספו קירות תומכים
אז (משמאל) ועכשיו: מתחם ההדלקה של חסידות תולדות אברהם יצחק: המדרגות הישנות הוסרו, נוספו קירות תומכים
אז (משמאל) ועכשיו: מתחם ההדלקה של חסידות תולדות אברהם יצחק. המדרגות הישנות הוסרו, נוספו קירות תומכים
(צילום: משה ביטון, משה מזרחי)
בשטח: מכירת הכרטיסים מתבצעת דרך מוקד טלפוני ואתרי אינטרנט ייעודיים, תוך הגבלה של מספר הכרטיסים למשפחה, מה שעשוי להקטין במעט את האפשרות לספסרות. ואולם כאמור כל הכרטיסים אזלו בתוך יומיים, והשטח החרדי בוער.

הגעת אח"מים

האתגר: במשך שנים – וביתר שאת בשנת הקורונה (שבה זכו רק יחידי סגולה להגיע למתחם) – נמתחה ביקורת ציבורית על ההיתרים שקיבלו רבנים ואישי ציבור להיכנס עם רכבם כמעט עד למתחם ההדלקה, בעוד שמאות-האלפים נאלצו להשתמש בתחבורה ציבורית צפופה, וללכת מרחקים ארוכים ברגל.
17 צפייה בגלריה
מתפללות במירון
מתפללות במירון
2019: מתפללות במירון
(צילום: איתן אלחדז)
בשטח: בהתאם לתקנות שאושרו השבוע בוועדה לביטחון הפנים, ועדה בלתי תלויה במשרד לשירותי דת אמורה לקבוע קריטריונים, ולאשר שמית כל בעל היתר מיוחד, בהתאם ליכולת הקיבולת של החניונים והשאטלים המיועדים לבעלי היתרים מיוחדים.

היעדר אחראי ראשי להילולה

האתגר: החוק במדינת ישראל אינו מחייב רישוי לאירוע דתי, אבל בעקבות המלצות ועדת החקירה מונה כאמור ניצב בדימוס, צביקי טסלר, לפרויקטור ההילולה במירון. במשטרה דחקו להבהיר בצורה רשמית מי יקבל החלטות – מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, או טסלר.
17 צפייה בגלריה
 פרויקטור מירון, ניצב בדימוס, צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
 פרויקטור מירון, ניצב בדימוס, צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
פרויקטור הקורונה ניצב בדימוס צביקי טסלר (מימין), ומפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא
(צילום: אלעד גרשנקורן)
בשטח: במסגרת המתווה שגובש במהלך חודש ינואר, נקבע כי כלל המארגנים לוקחים על עצמם את כל ההכנות לאירוע בתהליך מלא של הוצאת רישוי. כמו כן, אף שהדבר לא נדרש על פי חוק, נשכרה חברת הפקה שתהיה אחראית על ארגון ההילולה – "עזריאלי הפקות", בבעלותו של דוד עזריאלי.
באשר לקבלת ההחלטות – בשלבי התכנון, מרבית ההחלטות והתיאום מול מנהיגי הציבור החרדי, היו של הפרויקטור. במהלך הילולה עצמה יפעל חפ"ק משותף. החלטות הנוגעות לשגרת קיום ההילולה יתקבלו בידי ניצב בדימוס טסלר, ויתבצעו בידי החברה שנבחרה להפיק את ההילולה – ובניהול "המרכז הארצי למקומות הקדושים" (הגוף הזה לא הוחלף אחרי אסון מירון). החלטות הנוגעות לסדר הציבורי או למצב חירום, יתקבלו בידי המשטרה.
פורסם לראשונה: 03:40, 13.05.22