יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן פרסם הבוקר (רביעי) הבהרה לאמירתו ולפיה "ישראל ביצעה 50 שואות בפלסטינים" במסיבת העיתונאים המשותפת אמש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ואמר כי "השואה היא הפשע הנתעב ביותר שהתרחש בהיסטוריה המודרנית של האנושות. בתשובתו לא הייתה כוונה להתכחש לייחודיות של השואה, שבוצעה במאה הקודמת, והיא דבר שיש לגנות בחריפות".
על פי הודעת ההבהרה, "הכוונה בפשעים שעליהם דיבר היא למעשי הטבח שבוצעו נגד העם הפלסטיני מאז הנכבה על ידי הכוחות הישראליים, ואלה פשעים שלא נפסקים עד היום זה".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
גנץ דרש מאבו מאזן לפרסם הבהרה, ראש הרשות הפלסטינית כתב: "השואה - הפשע הנתעב בהיסטוריה"
(צילום: gettyimages, אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן ואולף שולץ
אבו מאזן ואולף שולץ
שולץ עיקם פרצוף, והבוקר כבר ביקר את אבו מאזן בחריפות
(צילום: EPA)

ההבהרה פורסמה מטעם אבו מאזן בעצמו, לא כפי שנהוג לציין לרוב כהודעה מלשכתו, ועלתה בסוכנות הידיעות הרשמית של הרשות הפלסטינית. ההבהרה שפרסם אבו מאזן באה אחרי לחצים כבדים מצד ישראל. ל-ynet נודע כי לשכת שר הביטחון בני גנץ העבירה מסרים תקיפים לאבו מאזן שבהם הבהירה שדבריו לא מקובלים - ודרשה ממנו להתנער מדבריו.
מוקדם יותר התקשר השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח אל ראש הממשלה יאיר לפיד. השיחה הייתה קשה, ולפיד אמר לו שהאמירה דורשת הבהרה ברורה. א-שייח אמר שכך יהיה, ואכן קצת יותר משעה לאחר מכן פורסמה ההבהרה.
אבו מאזן ספג הבוקר ביקורת קשה בין היתר מקנצלר גרמניה אולף שולץ שאמר כי הוא "נגעל מדבריו המקוממים", ומראש ממשלת ישראל לפיד שציין כי "ההיסטוריה לא תסלח לו". מי שספג ביקורת לא פחות חריפה, גם משותפיו לממשלה, הוא שר הביטחון על כך שנפגש עם אבו מאזן ונותן לו לגיטימציה. גנץ השיב לביקורת ואמר כי "מי שלא שולח חיילים לקרב, ומי שאין לו אחריות לחיי אזרחי ישראל ולחיילי צה"ל - טוב יעשה אם לא יטיף על פגישות שמנעו ומונעות את המלחמה הבאה ומביאות ליציבות בשטח ולחופש פעולה מדיני".
לדבריו, "בזכות התיאום הביטחוני שמתבצע בדרגי השטח, ועל ידי ראשי מערכות הביטחון ועל ידי – יש אזרחים וחיילים רבים שחייהם ניצלו. מי שרוצה לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהמציאות הביטחונית והמדינית המורכבת - לא מתאים לאחוז בהגה השלטון ולהוביל את מדינת ישראל". עוד הוסיף גנץ: "אני מתכוון להמשיך ולנהג באופן אחראי את ההתנהלות האזורית ובפרט מול הפלסטינים, למען ביטחון ישראל וללא שיקולים פוליטיים". בהודעה אחרת גנץ אף כתב כי דבריו של אבו מאזן "בזויים ושקריים", וכינה אותו "מכחיש שואה".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
סיפק אמירה אומללה, על אדמת ברלין. אבו מאזן
(צילום: EPA)
שרת הפנים איילת שקד עקצה את יו"ר "המחנה הממלכתי" וכתבה בטוויטר: "אבו מאזן נלחם בחיילי צה"ל בהאג, ומכחיש שואה בגרמניה. אסור לתת לו לגיטימציה ובטח שלא להזמינו לראש העין". שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב בטוויטר: "אבו מאזן הוא מכחיש שואה ואויב מושבע של מדינת ישראל. הוא טרוריסט שעוסק בטרור מדיני ולכן הוא מסוכן יותר מכל פעילי הטרור של החמאס או הג'יהאד האיסלאמי. אני קורא לרה"מ ולשר הביטחון להפסיק לתת לו לגיטימציה, להיפגש ולהידבר איתו".
גם בליכוד ניצלו את אמירתו של אבו מאזן כדי לתקוף את ראש הממשלה ושר הביטחון, ובעמוד הטוויטר של המפלגה נכתב: "הכחשת השואה של אבו מאזן מזעזעת ומסוכנת, ושיתוף הפעולה האובססיבי של לפיד וגנץ עם אבו מאזן וממשיכי דרכו מסוכנת לא פחות".