הפאביה, שהחליפה בסוף שנות ה-90 את הפליסיה, הייתה דגם שני (אחרי האוקטביה) של סקודה לאחר שעברה לשליטת קונצרן פולקסווגן. על הבסיס המשובח של הפולו, אבל עם תג מחיר נמוך יותר, היא הפכה לרבת מכר של היצרנית הצ'כית ו-4.5 מיליון יחידות שיוצרו בשני העשורים האחרונים הופכים אותה שניה במדד הפופולריות רק לאוקטביה.
3 צפייה בגלריה
סקודה פאביה
סקודה פאביה
(צילום: ניר בן זקן)
אבל הפאביה היוצאת כבר התקשתה להתמודד מול מתחרות חדשות בקטגוריה, נאות, צעירות ומושכות ממנה בהרבה. דור רביעי בשושלת שנחת אצלנו כרגע אמור לחסל את הבעיות. האמנם?
סיכום: פאביה החדשה שימושית, נאה, נוחה ומאובזרת במערכות בטיחות מתקדמות מבעבר. מצד שני היא נושאת עימה עדיין מנוע-גיר ותיקים ופושרים, ואינה מרגישה איכותית מספיק. אבל חשוב מכל, היא משמרת את נקודות החוזקה המסורתיות שלה (ושל סקודה בכלל) עם מרחב פנים נדיב שהופך אותה מתאימה ממתחרותיה לשימושים משפחתיים.
האם זה מספיק כדי להחזיר אותה לצמרת הקטגוריה? בהחלט כן. האם זה יכול להפוך אותה לטובה מכולן? כנראה לא. התחרות כל כך משובחת ועזה עד כי סקודה הייתה צריכה לצאת מעורה וללכת עוד צעד אחד קדימה. אלא אם מבחן השוואתי עתידי ישנה את דעתנו.
איך נראה: העיצוב החיצוני מודרני ומרשים מבעבר, עם סבכה קדמית גדולה ויחידות תאורה צרות יותר, והוא גם מסייע לה להורדת מקדם הגרר. אבל היא עדיין לא נאה ומרשימה כמו מתחרותיה הצרפתיות – פיז'ו 208 ורנו קליאו.
סביבת הנהג מודרנית מבעבר עם לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25) ברכב המבחן ותצוגת נתונים משתנה, מנופי שליטה ידנית בהילוכים מאחורי ההגה ומסך מגע גדול ("8) - שמוצב נמוך מדי ומחייב הסטת מבט לא מומלצת. גם תפעול בקרת האקלים מחייב כניסה לתפריט במסך המגע, אם ברצונכם לשנות את עוצמת המאוורר. מוטעה ומיותר.
איכות החומרים לא מבריקה, עם פלסטיק מחוספס וקשיח על הקונסולה, בעוד לדיפוני הדלתות תחושה 'חלולה'. סקודה גם יכולה הייתה לעבור לבורר הילוכים ובלם יד חשמליים, שכן המנופים המכאניים מרגישים מיושנים. בולטים בהיעדרם מרשימת האבזור של רכב המבחן בגרסה הבכירה - משטח טעינה אלחוטית ומראות מתקפלות חשמלית.
3 צפייה בגלריה
סקודה פאביה
סקודה פאביה
(צילום: ניר בן זקן)
השימושיות לעומת זאת היא כמקובל במותג, עם תאי אחסון רבים (כולל תא למשקפיים ומטריה בדלת הנהג), בעוד המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים, לרבות כיוון גובה למושב הנוסע. בהשוואה לפאביה הקודמת היא ארוכה ב-11 ס"מ (410.5 ס"מ), רחבה ב-5 ס"מ (178 ס"מ), בעלת בסיס גלגלים ארוך ב-9.5 ס"מ (256.5 ס"מ).
היושבים מאחור יוצאים נשכרים מכך עם מרחב מחיה נדיב, וזוכים לשני שקעי USB, פתחי מיזוג נפרדים (נדירים בקטגוריה) וידיות אחיזה בתקרה שאין באחיות לקונצרן – סיאט איביזה ופולקסווגן פולו. תא מטען גדל בכ-40 ליטר (343 ליטר), עם ווים שימושיים לתליית שקיות וגלגל חלופי בגודל מלא.
היצע מערכות הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, וגם צמד כריות אוויר ייעודיות ליושבים מאחור ותשע בסך הכל.
איך נוסע: מנוע בנזין מוגדש, שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר (110 כ"ס) ותיבת עם תיבת שבעה הילוכים כפולת מצמד, עברו בירושה מהדגם היוצא. למרות שהזינוק הרשמי ל-100 קמ"ש התקצר במעט (9.9 שניות, 0.2 שניות פחות) התחושה עצלה, בעיקר בנסיעה בכביש הררי או בשיוט מזורז על כביש 6.
תאוצה לצורך עקיפה נתקלת בתגובות איטיות מדי של תיבת ההילוכים, בעלת אופי פעולה חלק מבעבר, עם פחות קפיצות בתחילת נסיעה. צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה סבירה - 13.3 ק"מ לליטר.
הפאביה היא הסופר מיני האחרונה בקונצרן הגרמני לעבור לפלטפורמת MQB-A0. ההשפעה ביחס לדגם היוצא דרמטית, בעיקר שיפור היכולת הדינמית הודות לקשיחות גבוהה יותר והרחבת מפסקי הסרנים (בכ-7 ס"מ מלפנים, בכ-6 ס"מ מאחור).
גם בידוד רעשי רוח טוב משמעותית, אבל רעשי דרך עדיין נוכחים במהירות שיוט. נוחות הנסיעה במהירות נמוכה לא מבריקה, והיא מרגישה נוקשה מידי על מפגעי סלילה עירוניים. במהירות גבוהה יותר היא משתפרת.
3 צפייה בגלריה
סקודה פאביה
סקודה פאביה
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 110 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט: 20.4 קג"מ ב-2,000 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 410.8 ס"מ
  • רוחב: 178 ס"מ
  • גובה: 145.9 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 256.4 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,187 ק"ג
  • נפח תא מטען: 343 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.9 שניות, 205 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 17.2 ק"מ לליטר, 132 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 9
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 123 אלף שקל (115 אלף שקל)