19 צפייה בגלריה
מי יחזור מטוקיו עם מדליה?
מי יחזור מטוקיו עם מדליה?
מי יחזור מטוקיו עם מדליה?
(צילום: Sailing Energy ,AP ,AFP, אורן אהרוני, עוז מועלם, רויטרס, איגוד הבייסבול)
יורו 2020 נגמר, הקופה אמריקה הסתיימה, ווימבלדון תם. אבל ההצפה הספורטיבית הקיצית והכל-כך כיפית בעיצומה, ועכשיו כל העיניים נשואות ל-23 ביולי. באותו יום, אחרי חמש שנים של המתנה עקב הקורונה, המשחקים האולימפיים בטוקיו ייצאו לדרך עם המשלחת הגדולה בתולדות ישראל.
90 ספורטאים בכחול-לבן יתחרו בבירת יפן, כמעט פי 2 מהשיא שנקבע בריו 2016. קהל לא יעודד אותם, וגם לא את יריביהם, אבל זה לא יוריד את רף ההתרגשות של כל אחד מהם, ושל המיליארדים שיצפו ברחבי העולם.
בכל מקרה, השורה התחתונה היא לא כמה ספורטאים יגיעו, אלא עם איזה מטען עודף הם יחזרו. כמו לפני ריו, אז ניתחנו את סיכויי כל אחד מחברי המשלחת לעלות על הפודיום, גם הפעם החלטנו לבדוק מי יכול לזכות בטוקיו במדליה - זהב, כסף או ארד. אז בלי הקדמות נוספות, זהו הניתוח המלא: מה הסיכוי באחוזים של כל אחד מספורטאי ישראל לשוב עם מדליה מטוקיו?

0%: רוב השחיינים, רוב האתלטים

כצפוי, לחלק גדול מהספורטאים אין שום סיכוי לעלות על הפודיום. מדובר בעיקר במתחרים בענפים המדידים כמו שחייה ואתלטיקה. בשחייה לאנדי מורז יש סיכוי לא רע לעלות לחצי הגמר במשחי החופשי, וגם תומר פרנקל, מירון חירותי, גל כהן-גרומי ורון פולונסקי בתמונת המאבק להעפלה לטופ 16. מיכאל לייטרובסקי, דניס לוקטב ואביב ברזלי ינסו להפתיע, ונבחרות השליחים (בחופשי ובמיקס) יקוו להדהים ולהעפיל לגמר. בכל מקרה, לכל אלו סיכוי של 0% לקחת מדליה.

19 צפייה בגלריה
אנדי מורז. המטרה: חצי גמר
אנדי מורז. המטרה: חצי גמר
אנדי מורז. המטרה: חצי גמר
(צילום: אורן אהרוני)
19 צפייה בגלריה
 יעקב טומרקין ומשפחתו
 יעקב טומרקין ומשפחתו
יעקב טומרקין והמשפחה. אולימפיאדה שלישית שלו
(צילום: עוז מועלם)
באולימפיאדה השלישית שלו, גם לנושא הדגל בטקס הפתיחה יעקב טומרקין - פיינאליסט אולימפי מלונדון 2012 שקיבל את הכרטיס לטוקיו ברגע האחרון - יש 0% למדליה. כך גם לצמד בשחייה אמנותית, עדן בלכר ושלי בובריצקי.
באתלטיקה דיאנה ויסמן תהיה הישראלית הראשונה שתרוץ 100 מטר באולימפיאדה מאז מיה קלה-בנצור בלוס אנג'לס 1984. התעלות שתכלול את ניפוץ השיא הישראלי אולי תאפשר לה לעלות שלב, סיכוי לגמר או מדליה כמובן שאין. כך גם לאדוה כהן שתרוץ 3,000 מטר מכשולים, לרצת המרחקים הארוכים סלאמוויט באיולין-טפרי, לבעלה המרתוניסט מארו טפרי, וגם לרצי מרתון נוספים – איימרו עלמיה, גירמה אמרה ומאור טיורי.

19 צפייה בגלריה
סלאם באיולין טפרי
סלאם באיולין טפרי
סלאמוויט באיולין-טפרי. היא והבעל מארו ירוצו בטוקיו
(צילום: גטי אימג'ס)
19 צפייה בגלריה
שפירא רוכבת
שפירא רוכבת
עומר שפירא. אלופת ישראל באופני כביש
(צילום: נועה ארנון)
ברשימה הארוכה של חסרי הסיכוי לעלייה לפודיום נכללים גם שחקני הבדמינטון מישה זילברמן (בהופעה אולימפית שלישית) וקסניה פוליקרפובה, המתעמלת ליהיא רז (בת 17, הצעירה ביותר במשלחת), שייטת הלייזר רדיאל שי קקון (רק בת 18), הטריאתלט רן שגיב (אחיו יופיע בהמשך הכתבה), אלופת ישראל באופני כביש עומר שפירא, הקשת איתי שני, שעשה היסטוריה בעצם ההעפלה למשחקים בענף החץ וקשת וגם מרים המשקולות דוד ליטבינוב שקיבל את הכרטיס לטוקיו בדקה ה-90, לאחר שמתחרה מברזיל נתפס על חומרים אסורים.

2%-4%: מהרוכבים ועד נושאת הדגל

דניאל בלומן, המדורג 40 בעולם ברכיבה על סוסים, היה יכול להיות סוס שחור בטוקיו – אבל סוסתו הרשומה כאמריקנית לא "התאזרחה", והוא לא יופיע בטוקיו. ארבעה אחרים כן יהיו שם – הרוכבות דני ג'י וולדמן ואשלי בונד – במקור מארצות הברית - והרוכבים טדי ולוק (גם הוא עלה מארצות הברית) ואלברטו משען שייצג את מקסיקו בשני משחקים אולימפיים, ואף סיים חמישי בלונדון.


19 צפייה בגלריה
ניקול זליקמן
ניקול זליקמן
ניקול זליקמן. מועמדת לגמר, לא למדליה
(צילום: אורן אהרוני)
75 רוכבים ישתתפו בתחרות הקפיצות האישית, וההסתברות של שלושת הישראלים שייבחרו מתוך הארבעה לקחת מדליה קטנה מאוד - 2% לולוק ובונד, 4% לוולדמן ומשען. נבחרת הרכיבה על הסוסים בקבוצתי עשתה היסטוריה בעצם ההעפלה, הסיכוי שלה למדליה לא גבוה יותר – 4%.
שלומי חיימי רשם הישג מצוין בעצם ההעפלה לאולימפיאדה שנייה באופני הרים. בריו הוא פתח מעולה, לפני שסבל משני תקרים. בכל מקרה רק נס יביא אותו לצמרת הגבוהה. 2% סיכוי למדליה יש גם לצמד שייטות ה-470 נויה ברעם ושחר טיבי, ולמי שנחשב בעבר לאחד המועמדים הבכירים למדליה – המתעמל אלכס שטילוב.
בגיל 34, שטילוב רחוק מהכושר שהביא אותו לגמרים אולימפיים בבייג'ינג 2008 ובלונדון 2012 ולזכייה בזהב בתרגיל הקרקע באליפות אירופה, ובעוד שש מדליות אירופיות ושתיים באליפויות העולם. אבל עצם ההעפלה בפעם הרביעית ברציפות לאירוע השיא של הספורט העולמי הוא לא דבר של מה בכך.


19 צפייה בגלריה
גילי שריר
גילי שריר
גילי שריר בגראנד סלאם ת"א. עדיין רחוקה מהצמרת
(צילום: אורן אהרוני)
המתעמלת האמנותית ניקול זליקמן היא מועמדת בולטת להעפלה לגמר, אבל בענף שבו היא משתתפת ההסתברות להפתעה שתוביל אותה אל סף המדליה נמוכה מאוד. 3% סיכוי לזכייה בזהב, כסף או ארד יש גם לג'ודוקא הצעירה גילי שריר, המתחרה בקטגוריית המשקל של עד 63 ק"ג. שריר שמרה על יציבות יחסית בקמפיין האולימפי, אבל מהצמרת היא עדיין רחוקה.
סיכויים דומים יש גם לענת ליליאור, הנציגה כחול-לבן הראשונה בגלישת גלים, ענף חדש בתוכנית האולימפית. ליליאור הדהימה כשהשיגה את הקריטריון באליפות העולם, אבל האמריקניות והאוסטרליות ברמה אחרת. 3% הוא גם הסיכוי של הטריאתלט שחר שגיב, האח של רן מכמה פסקאות מוקדם יותר, לזכות במדליה. המטרה הריאלית יותר: מיקום טוב יותר מה-26 של רון דרמון, הטריאתלט הישראלי הראשון באולימפיאדה, ואולי אפילו טופ 10.
כמו טומרקין, גם לנושאת הדגל השנייה זו אולימפיאדה שלישית – וגם היא לא תעלה על הפודיום, אלא אם יקרה נס. חנה קנייזבה-מיננקו סיימה רביעית בלונדון (במדי אוקראינה) וחמישית בריו, אבל היא רחוקה מאוד משיאה, וגמר אולימפי שלישי יהיה הישג ענק. מדליה? סיכוי של 4%, ואולי גם זה אופטימי.
19 צפייה בגלריה
חנה מיננקו
חנה מיננקו
חנה קנייזבה-מיננקו. גמר אולימפי שלישי יהיה הישג ענק
(צילום: אורן אהרוני)
19 צפייה בגלריה
מתן רודיטי
מתן רודיטי
מתן רודיטי בבריכה. בטוקיו הוא ישחה במים פתוחים
(צילום: עוז מועלם)
19 צפייה בגלריה
שירה ראשוני
שירה ראשוני
שירה ראשוני והמאמן שני הרשקו. מדליה? סיכוי נמוך
(צילום: איגוד הג'ודו)
סיכוי דומה יש למתן רודיטי, הראשון שייצג את ישראל בשחייה במים פתוחים. הוא סיים רביעי בתחרות הקריטריון, מקום בעשירייה הראשונה אפשרי, וגם מכובד מאוד. באותה מדרגה נמצאת גם שירה ראשוני. הג'ודוקא שעלתה לאולימפיאדה שנייה ברצף בקטגוריית המשקל הנמוכה ביותר (עד 48 ק"ג) אף פעם לא מוותרת, אבל קשה לראות אותה מתקרבת לקרבות על המדליה.

5%: רז הרשקו וגילי כהן, ג'ודו

לרז הרשקו (מעל 78 ק"ג) זו אולימפיאדה ראשונה. לגילי כהן (עד 52 ק"ג) – שנייה. הרשקו בת 23, כהן בת 30. הרשקו הבטיחה את הכרטיס לטוקיו לאחר זכייה בזהב בגראנד סלאם אנטליה השני, כהן השיגה את המקום בעקבות מדליית כסף בגראנד סלאם תל אביב.

19 צפייה בגלריה
גילי כהן
גילי כהן
גילי כהן. קאמבק מרשים מפציעה
(צילום: אורן אהרוני)
אם המשחקים היו מתקיימים במועדם המקורי, כהן לא הייתה משתתפת בהם. גפן פרימו הובילה אז בבטחה בהתמודדות בין השתיים, והצעירה שזכתה בארד באליפות העולם האחרונה הייתה מגיעה ליפן עם סיכויים רבים יותר למדליה. אבל כהן זכתה בכרטיס בצדק, אחרי קאמבק מרשים מפציעה. בטוקיו לה ולרז, אחייניתו של מאמן נבחרת הנשים שני הרשקו, יהיה קשה מאוד לעלות על הפודיום.

7%: ענבר לניר ולי קוכמן, ג'ודו

עוד זוג ג'ודאים חולק סיכויים די נמוכים למדליה – אבל הפעם מדובר בשניים שיכולים דווקא להפתיע אל מול הציפיות הראשוניות. על ענבר לניר (עד 78 ק"ג) אף אחד לא בנה כמועמדת לטוקיו, אבל רצף הצלחות בשנה האחרונה, אחרי זהב באליפות אירופה עד גיל 23, העניק לה את המקום. גם לי קוכמן (עד 90 ק"ג) נכנס ברגע האחרון, אבל לצד חוסר יציבות לסגן אלוף אירופה לפני שנתיים יש לא פעם הבלחות, ואם אלו יגיעו ברגע הנכון – אל תבטלו את האפשרות לסנסציה.
19 צפייה בגלריה
ענבר לניר
ענבר לניר
ענבר לניר. אחת מהפתעות השנה האחרונה
(צילום: אורן אהרוני)
19 צפייה בגלריה
לי קוכמן
לי קוכמן
לי קוכמן והשאגה. לא יציב, אבל ביום טוב יכול לספק סנסציה
(צילום: אורן אהרוני)
19 צפייה בגלריה
סרגיי ריכטר בריו. יצליח לשבור את מחסום הגמר?
סרגיי ריכטר בריו. יצליח לשבור את מחסום הגמר?
סרגיי ריכטר בריו. יצליח לשבור את מחסום הגמר?
(צילום: אורן אהרוני)

10%: סרגיי ריכטר, קליעה

אף קלע ישראלי לא עלה לגמר באולימפיאדה לא מוחרמת. כל חובב ספורט אולימפי מכיר את העובדה העגומה הזו, שסרגיי ריכטר היה קרוב מאוד לשנות כשסיים תשיעי בלונדון. לאולימפיאדה השלישית שלו הוא מגיע אחרי שב-2019 זכה בפעם השנייה בתואר אלוף אירופה. אחד הענפים הכי קשים לחיזוי לא מאיר פנים לישראלים במשחקים האולימפיים, אבל אולי הפעם יגיע השינוי?

12%: אורי ששון, ג'ודו

המדליסט האולימפי היחיד במשלחת הישראלית הענקית יצטרך יום מופלא כדי לשחזר את הארד מריו. מאז אותם משחקים אולימפיים אורי ששון אמנם זכה בכמה תחרויות, אבל רובן היו קטנות יחסית. באליפות העולם האחרונה הוא הודח בסיבוב הראשון, גם באליפויות אירופה שאחרי ריו לא זכה במדליות, ובכלל - כמות המתחרים הבולטים במשקל (מעל 100 ק"ג) עלתה משמעותית.

19 צפייה בגלריה
אבישג סמברג
אבישג סמברג
אבישג סמברג. 16 יריבות
(צילום: עוז מועלם)

14%: אבישג סמברג, טאקוונדו

עוד משפט שגור לפני כל משחקים אולימפיים הוא זה: יש רק 16 מתחרים בטאקוונדו, וארבעה מהם זוכים במדליות. אז אמנם בתיאוריה יש ללוחם טאקוונדו סיכוי של 25% לעלות לפודיום, אבל במציאות הישראלים הקודמים שהשתתפו במשחקים לא עברו את סיבוב הפתיחה. הפעם גם המשפט עצמו אינו מדויק - במשקל של אבישג סמברג 17 מתחרות.
סמברג, רק בת 19, זכתה לפני שנה באליפות אירופה והשיגה במאי האחרון את הכרטיס, כשהעפילה לגמר תחרות ההזדמנות האחרונה. בן זוגה נמרוד קריבציקי כמעט הצליח אף הוא במשימה, וכעת השאלה היא אם סמברג – שתייצג את הזוג הצעיר בטוקיו - תהיה הישראלית הראשונה שמנצחת קרב אולימפי בטאקוונדו, ואולי-אולי גם הראשונה שחוזרת עם מדליה.

15%: טוהר בוטבול ותמנע נלסון-לוי, ג'ודו

בריו 2016 ירדן ג'רבי הייתה הג'ודוקא מספר 1 בנבחרת הנשים, הפעם התואר הלא-רשמי שייך לתמנע נלסון-לוי. היא היחידה מביניהן שנמצאת בשמינייה הראשונה, מה שמבטיח כי בשלבים הראשונים לא תפגוש את הקצפת של המשקל שלה (עד 57 ק"ג). אבל בניגוד לג'רבי, שהגיעה לריו כשברזומה שלה תואר אלופת העולם, נלסון-לוי לא זכתה במדליות בשנים האחרונות באליפויות הגדולות.

19 צפייה בגלריה
תמנע נלסון לוי
תמנע נלסון לוי
תמנע נלסון-לוי. המדורגת היחידה בנבחרת הנשים בג'ודו
(צילום: אורן אהרוני)
גם טוהר בוטבול, כמו יתר חברי נבחרת הגברים (פרט לקוכמן) נמצא בתוך הדירוג, בטופ 8. הוא היה אמנם היחיד מבין הגברים שהגיע לגמר אליפות אירופה האחרונה (זכה במדליית הכסף), אבל עדיין בטוקיו ייחשב לאנדרדוג מול בכירי המשקל (עד 73 ק"ג). שניהם יכולים ללכת עד הסוף, אך יש מועמדים בולטים מהם למדליה, במשלחת בכלל ובג'ודו בפרט.

16%: אנסטסיה גורבנקו, שחייה

היא רק בת 17, היא משתתפת באחד הענפים המרכזיים בתוכנית האולימפית, התוצאה שלה ממקמת אותה על הנייר מחוץ לשמינייה הראשונה. ועדיין, אנסטסיה גורבנקו היא עילוי, והכישרון המדהים שלה יכול להוביל את אלופת אירופה הישראלית הראשונה בשחייה אל היסטוריה נוספת, גדולה בהרבה.

בכל משחה אישי שבו תתחרה גורבנקו היא מועמדת לחצי הגמר, אבל כל העיניים יופנו אל ה-200 מטר מעורב אישי. זו לא תהיה הפתעה לרעה אם גם במשחה זה היא לא תעלה לגמר, אבל שיפור אפשרי ולא גדול מדי של השיא הטרי שלה מהגמר האירופי עשוי להביא אותה אפילו אל הפודיום. קטינקה הוסו? לא בטוח שמאחורייך.

18%: לונה-צ'מטאי סלפטר, אתלטיקה

באולימפיאדה הקודמת לונה-צ'מטאי סלפטר פרשה במהלך ריצת המרתון, הסבירה זאת בכאבים על רקע הנקה, וזכתה לתגובות מכוערות. אבל מאז עברו הרבה מים בירדן: סלפטר הייתה לאחת הרצות הטובות בעולם במרתון, זכתה באליפות אירופה ב-10,000 מטר, ואפילו קיבלה חיבוק מהישראלים אחרי טעות קריטית בריצה לחצי המרחק.

שנה אחרי שניצחה במרתון טוקיו עם שיא ישראלי אדיר, אז המקום השישי בעולם בכל הזמנים, היא תחזור ליפן במטרה לקחת מדליה ברגע האמת. שיאנית העולם בריגיד קוסגיי מקניה היא ברמה אחרת, גם על האתיופיות ויתר הקנייתיות יהיה קשה לסלפטר לגבור, אבל לפחות לפי התוצאות – היא בערך באותה רמה. מדליה ראשונה באתלטיקה? זה לא חלום.

20%: נבחרת הבייסבול

נבחרת כדורסל ישראלית אף פעם לא השתתפה באולימפיאדה. הכדורגל היה בפעם האחרונה ב-1976, כשוויקי פרץ ז"ל כיכב. כדוריד וכדורעף? אפילו לא קרוב. אז איך דווקא בייסבול היה לענף הכדור הראשון זה 45 שנה שמגיע לאולימפיאדה? עלייה המונית, זו התשובה. כמעט כל שחקני הנבחרת הם אמריקנים, וחלקם הופיעו ב-MLB, הליגה הבכירה בארצות הברית.

עצם ההעפלה הסנסציונית, לאחר קמפיין מוקדמות מופלא, מביא את הנבחרת אל סף המדליה. רק שש נבחרות משתתפות בטורניר האולימפי: ישראל תהיה בבית אחד עם ארצות הברית ודרום קוריאה, כשבבית השני יפן, מקסיקו והרפובליקה הדומיניקנית. הישראלים הם אנדרדוג ברור ונחשבים לחלשים מכולם, אבל כשחצי מהמשתתפות עולות אל הפודיום, ברור שיש סיכוי ממשי למדליה.

22%: יואב כהן, גלשני ניל פרייד

הקרב הצמוד ביותר בין שני ישראלים על הכרטיס הבודד לטוקיו הוכרע על ידי גור שטיינברג, מאמנו בעבר של גל פרידמן, לטובת יואב כהן שזכה באליפות אירופה בשנה שעברה וסיים חמישי באליפות העולם השנה. בבית נשאר מדליסט הארד מ-2008 שחר צוברי, סגנו לפני שנה של כהן, שלפני הקורונה והדחייה כבר היה בתוך המשלחת, בפעם הרביעית ברציפות.

כהן הצעיר הוא לא מהמועמדים הבכירים ביותר למדליה של המשלחת, אבל המיקום הגבוה שלו באליפויות האחרונות מראה שאי אפשר לפסול אותו מראש. פרידמן זכה במדליה הראשונה שלו (ארד ב-1996) רגע לפני שהיה בן 21. צוברי זכה בארד בבייג'ינג 12 שנים אחר כך בגיל 21. עוד 12 שנים עברו - וכהן בן ה-21 בהחלט יכול לשחזר את ההיסטוריה.

24%: נבחרת הג'ודו

טוקיו תהיה האולימפיאדה הראשונה שבה תתקיים תחרות קבוצתית בג'ודו, וגם ישראל תהיה שם. רק 12 נבחרות ישתתפו, כולל נבחרת פליטים בלי שום סיכוי לנצח קרב, חלוקת קטגוריות המשקל צפויה להקשות על ישראל להגיע לפודיום, אבל גם ליתר הנבחרות צפויה בעיה דומה.
בנשים בשתי הקטגוריות העליונות (בקבוצתי יש שלוש קטגוריות בגברים ושלוש בנשים) ההסתברות להשגת ניצחון ישראלי נמוכה יחסית, בגברים לא בטוח שיתחרו האסים של ישראל - פיטר פלצ'יק, שגיא מוקי וברוך שמאילוב - ואם ישתתפו, זה יקרה לעתים מול יריבים חזקים וכבדים יותר. אבל הכישרון, האמונה והגיבוש עשויים לעשות את ההבדל, ולהביא מדליה.

27%: ברוך שמאילוב, ג'ודו

הוא לא זכה באף מדליה באליפות אירופה לבוגרים, אין לו ברזומה גם אף עלייה לפודיום באליפות העולם, ובשנה האחרונה הוא סבל מפציעה וגם נדבק בקורונה. אבל בכשירות מלאה, ברוך שמאילוב הוא אחד הכוכבים הגדולים של נבחרת הג'ודו שלנו. ויש לה לא מעט כוכבים.
19 צפייה בגלריה
שמאילוב ברבע הגמר
שמאילוב ברבע הגמר
ברוך שמאילוב. ניצח את טל פליקר בקרב על הכרטיס היחיד
(צילום: אורן אהרוני)
שמאילוב ניצח בקרב על הכרטיס לטוקיו את טל פליקר, שזכה בשתי מדליות באליפויות אירופה ובארד באליפות העולם - ורק העובדה הזו מראה כמה הוא טוב. כאחד החזקים במשקלו, עד 66 ק"ג, הוא לא עולה לאף קרב מעמדת נחיתות. בניגוד להישגים רבים באליפויות הצעירים, מהבוגרים כאמור עדיין אין לו מדליה באליפות גדולה. זה יכול להשתנות בטוקיו.

30%: נבחרת ההתעמלות האמנותית

אי אפשר לבטל את סיכויי הג'ודו והבייסבול, אבל אם תגיע מדליה בתחרות קבוצתית, היא כנראה תגיע ביום האחרון של המשחקים האולימפיים. נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית אמורה לעלות לגמר אולימפי רביעי רצוף בהתעמלות אמנותית, למרות סערת אירה ויגדורצ'יק התורנית, והשאלה הגדולה היא מה היא תעשה בגמר הזה.

רק בחודש שעבר זכתה הנבחרת במדליית הארד באליפות אירופה (ובזהב בתרגיל בודד, שאינו קיים באולימפיאדה), בענף שבו שולטות המדינות מהיבשת הישנה. אבל גם לפני ריו ולונדון היו הישגים מרשימים, שלא הובילו למדליה אולימפית. האם הפעם זה יקרה? לא בטוח, אבל ישראל היא בהחלט אחת הפייבוריטיות.

36%: ארטיום דולגופיאט, התעמלות

לתפקיד שטילוב של בייג'ינג ולונדון ייכנס בטוקיו ארטיום דולגופיאט, ויש לו סיכוי לא רע בכלל לשחזר את ההישגים של גדול מתעמלי ישראל בכל הזמנים - וגם לשפר אותם, ולהפוך בעצמו לגדול המתעמלים. סגן אלוף העולם ב-2017 וב-2019 מצטיין כמו שטילוב בתרגיל הקרקע, ורמת הקושי של התרגיל שלו היא מהגבוהות ביותר בעולם.

תרגילים נקיים מטעויות יבטיחו לו עלייה לגמר וכנראה גם מדליה היסטורית בהתעמלות, אבל זה ממש לא קל כמו שזה נכתב. מספיקה טעות אחת קשה כדי להשאיר אותו מחוץ לגמר הקרקע, ובמקרה זה כמובן החלום נגוז. אבל דולגופיאט, אלוף אירופה לפני שנה שזכה בעוד שלוש מדליות בתחרות היבשתית, יודע להתעלות ברגע הנכון, והוא בהחלט מועמד רציני מאוד לעלייה לפודיום.

40%: שגיא מוקי, ג'ודו

אילולא הקורונה, העולם היה נראה אחרת, וגם המיקום של שגיא מוקי ברשימה הזו. לטוקיו הוא היה אמור להגיע אחרי שנה סופר-מרשימה, שכללה זכייה היסטורית של גבר ישראלי באליפות העולם בג'ודו, לצד עלייה לגמר טורניר המאסטרס. אבל אז הגיעו המגפה, הדחייה של המשחקים, פציעה ממושכת בגב ותחרויות לא מרשימות לאחר השיבה למזרן.

ועדיין, גם ביכולת בינונית יחסית, מוקי – אלוף אירופה פעמיים בעבר – זכה בארד באליפות השנה. הנתנייתי מספר 1 הוא מספר 2 בעולם במשקל עד 81 ק"ג, ואין אף אחד שמולו הוא עולה בנחיתות. נכון שמוקי כבר לא הפייבוריט הבולט לזהב, אבל גם ב-95% מיכולת השיא שלו, הוא אמור לחזור מטוקיו עם מדליה על הצוואר.

42%: פיטר פלצ'יק, ג'ודו

לא פחות מתשעה גברים ונשים (וגם נבחרת אחת) יעלו על המטוס ליפן כשבקורות החיים שלהם זכייה באליפות אירופה במהלך "הסייקל האולימפי", מ-2016 למעשה. לצד נבחרת ההתעמלות האמנותית, מוקי, דולגופיאט, יואב כהן, צ'מטאי, גורבנקו, סמברג, ריכטר (ועוד אחת שתקבל פוקוס משלה בעוד חמש פסקאות) נמצא גם פיטר פלצ'יק, שהפך בשנה האחרונה לתקווה הגדולה למדליה של הג'ודו הישראלי.

לריו 2016 פלצ'יק לא הצליח להעפיל, אבל מאז הוא הפך לאחד הטובים בעולם במשקל עד 100 ק"ג, הקטגוריה שבה כיכב אריק זאבי, והגיע לשיא עם זכייה אשתקד בזהב אירופי – שנתיים אחרי ארד בתל אביב. וולף היפני, ליפרטריאני הגאורגי, קורל ההולנדי, פונסקה מפורטוגל ואלנחאס מקנדה הם כולם מתחרים מצוינים, אבל כך גם פלצ'יק. מספר 4 בעולם יכול לנצח כל אחד מהם, כל הדרך אל המדליה.

44%: קטי ספיצ'קוב, גלשני ניל פרייד

בניגוד לעשרת אלופי אירופה הישראלים, לקטי ספיצ'קוב אין זהב אירופי בארון. אבל כן יש לה שתי מדליות כסף מאליפויות העולם (השנה וב-2019), ובתווך זכייה בתואר סגנית אלוף אירופה. וגם יש לה קור רוח כמעט יוצא דופן לגילה, בת 21, בטח כשנזכרים במסע שלה אל האולימפיאדה וביריבויות, בתוך המים ומחוצה להם.

ספיצ'קוב גברה על נוי דריהן, מאיה מוריס ונגה גלר בקרב על הכרטיס הבודד, שהידרדר לפסים אישיים ומשפטיים. כל זאת, לאחר שהגולשות המתחרות חשפו את הרומן בין ספיצ'קוב למאמן הנבחרת, הצרפתי פייר לוקט, מה שהוביל לפיטוריו.
אבל גם זה לא עצר את הגולשת האילתית, שתגיע לטוקיו כמועמדת מובילה למדליה, לצד דה גוס מהולנד, פיקו מצרפת, לו הסינית, ווילסון היפנית וקלפצ'קה הפולנייה. רק בת 21, אתם אומרים? על המתאם בין מדליה ישראלית בגלישה לגיל הצעיר כבר נכתב אצל יואב כהן.

48%: לינוי אשרם, התעמלות אמנותית

בניגוד לספיצ'קוב, פלצ'יק, מוקי ודולגופיאט, ללינוי אשרם אין סיכוי מעשי לקחת מדליית זהב בטוקיו. למרות זאת, וגם אחרי שנה עם יותר מהמורות ביחס לקודמות, המתעמלת האמנותית מראשון לציון היא התקווה מספר 1 למדליה ישראלית במשחקים האולימפיים הקרובים.

רק לאחיות הרוסיות דינה וארינה אברינה תרגילים ברמת קושי גבוהה יותר, ולמעשה - אם אשרם תבצע ארבעה תרגילים נטולי טעויות בגמר - המדליה שלה. בשנים האחרונות אשרם מיצבה את עצמה כמתעמלת האמנותית הטובה בעולם שמחוץ לרוסיה, אבל השנה היו לה כמה נפילות – בעיקר בתרגיל הסרט - שהורידו את סיכוייה אל מתחת ל-50%.
אם זה יקרה גם בטוקיו, בוריאנה קאליין הבולגרייה ואנסטסיה סאלוס ואלינה הרנסקו מבלארוס עלולות לנצל זאת ולקחת את המקום השלישי בפודיום. ועדיין, אלופת אירופה אשתקד בקרב רב שזכתה בשלוש מדליות קרב רב באליפויות עולם תלויה רק בעצמה. הכישרון, האלגנטיות והעבודה הכל-כך מרהיבה ומדויקת יכולים וצריכים להביא אותה לפודיום.

אז בכמה מדליות נזכה?

לפי הסיכויים כאן, שניתנו בין היתר על בסיס המיקום בדירוג העולמי, הצלחות קודמות ומספר המתחרים, ישראל תזכה בממוצע בחמש מדליות – התוחלת של כלל ההסתברויות היא 499%. בניתוח דומה שהכנתי לפני ריו 2016 תוחלת ההסתברויות הייתה 325%, ואז כזכור זכתה ישראל בשתי מדליות - ארד של ירדן ג'רבי וארד של אורי ששון.
19 צפייה בגלריה
שגיא מוקי, לינוי אשרם
שגיא מוקי, לינוי אשרם
שגיא מוקי ולינוי אשרם. יעלו על הפודיום גם בטוקיו?
(צילום: אורן אהרוני)
19 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט
דולגופיאט. התחזיות צופות - יתעופף למדליה
(צילום: AP)
הפעם, גודל המשלחת ובעיקר איכותה מעלים משמעותית את רף הציפיות. ועדיין, אי אפשר לשלול לחלוטין אפשרות לאכזבה גדולה. ללונדון 2012 שלחה ישראל משלחת של 37 ספורטאים והתוצאה הייתה עגומה - אפס מדליות, לראשונה מאז סיאול 1988. לפנינו ברשימת המאכזבות הייתה אז אוסטריה, ש-70 הספורטאים שלה לא השיגו פודיום בודד.
לישראל יש הפעם 90, חלקם בצמרת הגבוהה מאוד – אבל אף אחד מהם לא מדורג ראשון בעולם ולא נחשב כמי שהמדליה שלו כמעט מובטחת. באתר BEST sports, שמנסה לנבא את הזוכים במדליות בכל ענף וענף, מעניקים לישראל שלוש מדליות – אשרם ומוקי יזכו בכסף, דולגופיאט בארד.
מאזן שכזה ייחשב להצלחה, אבל התחזית באתר Olympic Medals Predictions עוד יותר אופטימית - מוקי יזכה בזהב השני של ישראל במשחקים האולימפיים, וארבע מדליות נוספות יגיעו מדולגופיאט וספיצ'קוב (כסף), ואשרם ובוטבול (ארד). ומה ההימור שלי? חמש מדליות, אבל בלי זהב. מי יביא אותן? נחכה, נצפה ונראה.
פורסם לראשונה: 20:57, 15.07.21