3 צפייה בגלריה
נד פרייס
נד פרייס
דובר מחלקת המדינה נד פרייס
(צילום: רויטרס)
דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, התייחס הערב (שישי) להכרזה של משרד הביטחון שהגדיר שישה ארגונים פלסטיניים כפועלים בשירות ארגון הטרור החזית העממית. "אנו נפנה לשותפים שלנו בישראל לקבלת הסברים על הבסיס לסיווג ארגוני החברה האזרחית כארגוני טרור", אמר פרייס בתדרוך לעיתונאים כשנשאל על ההחלטה, והוסיף כי ארה"ב לא קיבלה שום אזהרה או התראה מראש על ההחלטה.
ל-ynet נודע כי משרד החוץ דאג לעדכן רק מדינות מרכזיות באירופה שקשורות למימון הארגונים. לפי פקיד ישראלי האמריקנים לא עודכנו מאחר שהם לא נחשבים "רלוונטיים" לנושא, וכי ממילא ישראל לא רואה באותם ארגונים כארגוני זכויות אדם.
3 צפייה בגלריה
הארגונים שהוכרזו כארגוני טרור
הארגונים שהוכרזו כארגוני טרור
הארגונים שהוכרזו כארגוני טרור
כמו כן, פרייס התייחס גם לקידום אלפי יחידות דיור בהתנחלויות במועצת התכנון העליונה בשבוע הבא ואמר: "ארה"ב מודאגת מהכוונה לאשר בשבוע הבא בנייה בהתנחלויות, כולל בעומק הגדה המערבית. יש להימנע מצעדים חד-צדדיים, וזה כולל גם בנייה בהתנחלויות והכשרה של מאחזים בלתי-חוקיים בדיעבד".
לפי הודעת המשרד, אותם ארגונים שמציגים את עצמם כארגוני זכויות אדם (ועדת הנשים, המוסד המשפטי "אלצ'מיר", מוסד המחקר "ביסאן", הארגון אלחק, ועדת הפעילות החקלאית והסניף הפלסטיני של התנועה העולמית להגנה על ילדים) הם חלק מרשת של ארגונים הפועלים בזירה הבינלאומית מטעם החזית העממית ובמטרה לתמוך בה ולקדם את מטרותיה.
במכון המחקר NGO Monitor מסרו כי הארגון אדאמיר ממומן על-ידי אירלנד, נורבגיה, ספרד, שוויץ וגרמניה, ומוביל קמפיינים לשחרור מחבלים עם דם על הידיים. לפי המכון, שבעה בכירים בארגון קשורים לחזית העממית. הסניף הפלסטיני של התנועה להגנה על ילדים (DCI-P), ממומן על-ידי האיחוד האירופי, איטליה, הולנד, בלגיה והאו"ם, ומוביל את הקמפיין להאשמת ישראל בהתעללות בילדים פלסטינים עצורים, כשלארגון יש לפחות 11 פעילים הקשורים לחזית העממית.
ארגון אל-חק, לדברי המכון, ממומן על ידי האיחוד האירופי, נורבגיה, אירלנד, צרפת, איטליה וספרד, וחתום על התלונה הרשמית נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי, כמו גם מתאם קמפיינים רבים למשיכת השקעות מחברות ישראליות. ב-2008 קבע בג"ץ כי מנכ"ל הארגון קשור באופן פעיל לחזית העממית. בנוסף, איחוד ועדות העבודה החקלאיות שממומן על ידי צרפת, הולנד, ספרד, נורבגיה, גרמניה והאו"ם, ושניים מעובדיו נעצרו בחשד למעורבות ברצח רנה שנרב.
"ארגונים אלה פעלו בכסות של 'ארגוני חברה אזרחית', אולם משתייכים הלכה למעשה ומהווים זרוע של הנהגת הארגון, שמטרתה השמדת ישראל תוך נקיטת פעולות טרור", אמרו במשרד הביטחון. "הארגונים שהוכרזו נשלטים על ידי בכירי החזית העממית לשחרור פלסטין ומעסיקים פעילי חזית עממית רבים בתפקידי שטח וניהול, לרבות פעילים אשר היו מעורבים בפעילות טרור. גופים אלו משמשים כיסוי לקידום פעילות ארגון החזית העממית ולמימונו. בהתאם להנחיות מפקדת הארגון, שיוכם לארגון מוסתר מסיבות ביטחוניות הנוגעות לחשש מפני נקיטת צעדי אכיפה על-ידי גופי ביטחון בארץ ובעולם".
משרד הביטחון מסר הוסיף כי בהיבטי המימון, אותם ארגונים משמשים מקור מרכזי עבור מימון פעילות הארגון בכללותו ונוטלים תפקיד משמעותי בבניין הכוח והתעצמות ארגון הטרור. הארגונים שהוכרזו קיבלו סכומי כסף גדולים ממדינות באירופה ומארגונים בינלאומיים, תוך שימוש במגוון שיטות זיוף ומרמה. לפי המשרד, אותם כספים שימשו את החזית העממית לתשלומים למשפחות אסירים ביטחוניים, משכורות לפעילים, גיוס פעילים, קידום פעילות טרור והתעצמות, קידום פעילות החזית העממית בירושלים והפצת מסרים ואידאולוגיה של הארגון.
3 צפייה בגלריה
תומכי החזית העממית בשכם
תומכי החזית העממית בשכם
תומכי החזית העממית בשכם
(צילום: EPA)
גנץ אמר כי "ארגוני הביטחון ימשיכו לפעול ולהעצים את הפגיעה בטרור ובתשתית הטרור בכל מקום, ובכל האמצעים. אני קורא למדינות העולם ולארגונים, לסייע במאבק הזה, ולהימנע מקשר עם חברות וארגונים שמספקים את חומרי הבעירה לטרור".
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה גינה את ההחלטה הישראלית וקרא לקהילה הבינלאומית ולכל לארגוני זכויות האדם לגנות את הצעד שסותר לדבריו את החוקים וההסכמות הבינלאומיות.
מוקדם יותר הערב פשטו כוחות הביטחון על שכונת ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים. כניסת הכוחות בוצעה באופן חריג בשעת ערב מוקדמת ובליווי מסוק. חמישה תושבים נעצרו, ולפי הפלסטינים מדובר בפעילים של החזית העממית.
פורסם לראשונה: 21:41, 22.10.21