"בעולם ה-NFT יש מיסקונספציה שצריך פרויקט טוב, זה לא נכון. הפרויקט יכול להיות גרוע. צריך קהילה טובה. זה לא השיווק. זה אף פעם לא השיווק. זו הקהילה" (0x6484, משקיע קריפטו ישראלי ובעלים גאה של שני קופים) שנה חלפה מאז שקולקציית ה-NFT "מועדון היאכטות של הקופים המשועממים" (Bored Ape Yacht Club), על 10,000 קופיה המאוירים, נכנסה לחיינו. שנה שבה הקולקציה שברה עוד ועוד שיאי מכירות, כיכבה בחדשות, סחפה אחריה ידוענים ברחבי העולם והפכה לפנים של תופעת ה-NFT. גם בזמן שתעשיית הקריפטו נכנסה למשבר הקופים המשיכו הלאה, קדימה ומעלה, אל הירח והכוכבים.
5 צפייה בגלריה
Bored Ape Yacht Club
Bored Ape Yacht Club
Bored Ape Yacht Club
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

מה גרם דווקא לסדרת ה-NFT הזאת להיות אחד ממיזמי המדיה המצליחים בשנה האחרונה, לתופעה תרבותית ולאחד המותגים המובילים במרחב החדש של Web3? מה יש בה שאין באחרות? ומה גורם למשקיעים לשלוף מאות אלפי דולרים מהארנק הווירטואלי שלהם ולרכוש לעצמם קוף מאויר? שוחחנו עם שלושה ישראלים המושקעים בקולקציה ובתחום ה-NFT - גיא הירש מחברת eToro ושני מחזיקי קופים שביקשו להישאר בעילום שם, 0x6484 וגימ"ל - וכן עם רועי בן יוסף, דירקטור בקרן ההשקעות סמסונג Next שהשקיעה בקופים. 0x6484 ואני משוחחים בדיסקורד, פלטפורמת הצ'טים האהובה על קהילת הקריפטו, ב-9 בערב. אומנם מדובר בקהילה גלובלית, אבל מרכז העניינים הא בארה"ב כך ששעות הפעילות הן ערב ולילה, שעון ישראל. 0x6484 בתחום למעלה מעשור. "קניתי ביטקוין ב-40 אגורות", הוא מספר. הוא לא צריך לעבוד משנת 2017 אבל ממשיך לעסוק בתחום. ניכר שהוא מבין מה הוא עושה וניכר גם שהוא מאוד נהנה. יש לו חברים, קהילה, הוא מרגיש בבית. את שני הקופים שלו הוא רכש מיד עם יציאתם ובמחירם ההתחלתי, 0.08 אתריום (כ-200 דולר) האחד. כיום עומד שווי נכסיו הקופיים על כ-800 אלף דולר. "כדי ליצור פרויקט טוב הדבר הכי חשוב זו הקהילה", הוא חוזר ואומר.
אבל מה זה אומר? מה זו קהילה טובה, מה מאפיין אותה? 0x6484: "זה אומר שיש חברויות, שיחות בדיסקורד, עושים דברים ביחד ברשת, מגיימינג ועד עסקים, מדברים המון על קריפטו ו-NFT. זה אומר שאנשים חוזרים כל יום לדיסקורד לדבר, לשאול שאלות, לשחק, לשחרר לחץ עם חברים. זה קורה גם בקהילות אחרות אבל כאן זו חבורה של אנשים עם כסף". באופן פרדוקסלי, הקהילה הזאת, עם כל הכסף סביבה, מזכירה ל-0x6484 את הקיבוץ שבו גדל, "קהילה סגורה ובתוכה כל מה שזה אומר להיות בקהילה סגורה. אם לא נכנסת שבוע-שבועיים, לא אמרת שלום (ואז תחזור – א.א), אולי אנשים ירימו עליך גבה".
0x6484 נותן דוגמה לכוחה של הקהילה: "בן אדם יכול לרצות לצאת (למכור את הקוף שברשותו – א.א). קודם כל הוא לא ירצה לפגוע במחיר הרצפה. הוא ייכנס לדיסקורד וישאל אם מישהו יכול לעזור לו עם זה, לקחת את הקוף בהשאלה, או בהשאלה עם ריבית, יש הרבה פתרונות. ברוב המוחלט של המקרים יש את מי שיגיד 'בטח', ולא רק זה אלא 'בטח, ואני אחזיק לך אותו' ואחזיר לך אותו בתוספת קטנה כשיהיה לך. זה קורה די הרבה. אנשים שומרים אחד לשני. כשיש לך את הנכס הזה אז כן, אתה לא רוצה לוותר על המקום שלך בקהילה".
הקהילה הייתה משמעותית גם בהחלטה של סמסונג Next להצטרף להשקעה ב-Yuga Labs, החברה שעומדת מאחורי אסופת הקופים, מספר דירקטור ההשקעות רועי בן יוסף. במרץ הצטרפה הקרן לגיוס הראשון של יוגה, 450 מיליון דולר בהובלת קרן ההון-סיכון אנדריסן הורוביץ. סמסונג Next נמצאת במרחב ה-NFT מספר שנים ויש לה השקעות במגוון חברות בתחום. בן יוסף רואה דימיון בין קהילת הקופים לקהילת פיתוח תוכנה או קוד פתוח, קבוצה המעניקה תנופה אסטרטגית לפרויקטים ומסוגלת לנבא בצורה טובה את הצלחתם. האופן שבו החזון של יוגה משולב עם הקהילה "נותן אפיק ברור להצלחה ביום שאחרי ההייפ, אם ייעלם".
"אם היו מוכרים יצירות של קופים, יפות ככל שיהיו, והייפ גרם לאנשים להיכנס ולהרוויח הרבה כסף, זה מאוד נחמד", אומר בן יוסף, "אבל בדומה לכל הייפ מנייתי, אמנותי, אספני, לפעמים החגיגה נגמרת. מן הסתם כקרן השקעות תאגידית לא נשקיע בזה. אם ייבנה תחת זה שירות שבו להיות חלק ממועדון, כרטיס הכניסה למועדון, זו רכישה של אחת היצירות האלו, וזה נותן לך שורה ראשונה לקבלת שירות ייחודי, ברמה גבוהה יותר, בצורה זולה יותר, אז יש פה איזשהו אלמנט שיוכל להימשך אחרי זה".
רועי בן יוסףרועי בן יוסףצילום: אריאל עפרון
כשאני חושב על סמסונג Next אני חושב על השקעות בדיגיטל ובטכנולוגיה, אתה מתאר מועדון חברים. בן יוסף: "אני מתייחס למועדון הלקוחות לא כסכום כל המשתמשים אלא כתנאי הכרחי להצלחה. השוויתי את זה לקהילת פיתוח של מוצר טכנולוגי. אנחנו אומרים שהקהל הנאמן עם תחושת השייכות הוא בעצם קבוצת המיקוד האידיאלית, האוונגליסט והשגריר האידיאלי, זה שייתן את הפידבק הכי כנה. הם מנוע למשתמשים העתידיים. ראינו את זה בפייסבוק בימיה הראשונים".
אבל... המשתמשים העתידיים של מה? "של השירותים שיוגה רוצה ליצור. הם יביאו אותם לראשונה למועדון הסגור ואולי יתנו להם פיצ'רים בצורה שונה משאר הקהל. אני שונא את המילה הימור, אבל כל סיכון יש בו הימור, ובהימור שלנו, כמו בימיה הראשונים של פייסבוק, שרק אם היית באוניברסיטת Ivy League (רשת אוניברסיטאות העילית בארה"ב – א.א) יכולת להירשם וזה יצר באזז כשאנשים נכנסו, זה יוצר את זה פה. שנית, מועדון הלקוחות הזה יקבל הטבות ויעניק פידבק, כי הוא מחויב".
"היו מיזמים שרציתי להיכנס אליהם כמשקיע והיו סגורים בפניי. פנייה אישית שלי בדיסקורד אל היזמים, כשאחד הקופים המשועממים שלי, מהנדירים שבקופים, מוצג כתמונת פרופיל, פתחה מיד את הדלת. אלו אנשים שלא פגשו אותי מעולם ולא יודעים מי אני"
"זה שימוש בקהילה כמנוע שיעשה את המוצר לטוב יותר עבור הקהל הרחב. אנחנו רואים, חושבים, מקווים, בשילוב של התוכניות המוצהרות של החברה ואלה הפחות מוצהרות שאנחנו כמשקיעים מכירים, שזה הכיוון שיוגה לוקחים. אם כבר להיכנס ל-NFT ולעולם הזה, אז יוגה שיש לה את הקהילה הכי דינמית, הכי חזקה, שגדלה הכי מהר, היא נראית לנו כסיכוי הטוב ביותר להצלחה. לכן נכנסנו".
זו נקודה משמעותית כי יוגה מבטיחה להבטיח. במה השקעתם? במטאברס? במשחק מחשב? בפסטיבל? במותג לייפסטייל? במה השקעתם? "ההגדרה של המטאברס היא מאוד פלואידית בימינו ומכל מה שהזכרת, היא הכי קרובה. בצורה שבה אנחנו ורבים אחרים תופסים את המטאברס כרגע, הגדרה שמשפרת מצד אחד ומערפלת מצד שני את המרחק בין החיים הדיגיטליים לחיים האמיתיים. לכן, כן, זה משחק מחשב, שהוא גם מועדון לקוחות, שהוא גם פסטיבל, שהוא גם יצירות אמנות, שיוכל להיות חוויית XR בעתיד ויכול להיות שלא. זו חדשנות במובן הביזנס ופחות הטכנולוגיה, אבל כזו שנעשית בצורה מאוד טובה, לפחות בינתיים".

הקופים הנכונים, בזמן הנכון

באפריל ומאי של השנה שעברה הרשת התמלאה בפרויקטי NFT. מה גרם לקהילה כה ייחודית להתאסף סביב אסופה של קופים? הקופים הנכונים, בזמן הנכון. הרבה משקיעי קריפטו חיפשו את הדבר הגדול הבא והתנסו במגוון השקעות. מספר אושיות קריפטו סימנו את הקופים המשועממים כ"דבר הבא". 0x6484 מספר: "כשמחזיק גדול מצייץ 'NFT זה הדבר הבא, זה אחד מהם, אני תומך בזה', אז 10,000 האיש שעוקבים אחריו בטוויטר יפעלו. כך זה התחיל".
5 צפייה בגלריה
הקוף של 0x6484
הקוף של 0x6484
הקוף של 0x6484
ג' הוא יזם טכנולוגי בולט שמתגורר בישראל ופעיל למעלה מעשור בעולמות הקריפטו והנכסים הדיגיטליים. השיחה איתו נעה בין שלל נושאים, קריפטו, תרבות דיגיטלית, פיננסים, רגולציה, פילוסופיה, מדע בדיוני וגיבורי-על, בכולם מוצגת בקיאות בפרטים. "בשונה מכל סדרה שיצאה, מי שרוכש קוף, יש לו את כל הזכויות המסחריות לשימוש בו", הוא מסביר, "זה אחד הדברים שהזניקו את הסדרה". ואכן, תוך כמה חודשים מהיציאה, סלבס החלו לזרום פנימה. מוזיקאים וספורטאים רכשו קופים וסחורה ממותגת החלה להופיע. ג' מספר: "פתאום היה תמריץ: עשו סלפיז, הדהדו את הסדרה - מיליוני דולרים של שיווק בחינם". רק לאחרונה הצטרף אל מדונה, אמינם וסנופ דופ אייקון התרבות המקומי עומר אדם. אדם השיק את נוכחותו הדיגיטלית עם רכישת קוף ושיתוף פעולה עם חברת טקטונה שבמסגרתו הוא מתכוון לייצר פריטי NFT משלו.
איך הקהילה מתייחסת להצטרפות של סנופ דוג או עומר אדם? זו תעודת עניות? תעודת כשרות? 0x6484: "אחד הדברים שדחפו את BAYC לשווי של 100 אתריום (כ-200,000 דולר כיום – א.א) זה הכניסה של אמינם (בתחילת 2022 – א.א). הוא נכנס כשזה היה 60 ומשהו. אני מכיר ישראלי שנכנס ב-61, בעקבות הכניסה של אמינם. אף אחד בקהילה לא רואה את זה כדבר שלילי".
"כל הסלבז שמחזיקים", מוסיף 0x6484, "פוסט מאלון וסנופ דוג ועומר אדם, זה לא יעבור את ה-300 איש. זה חלקיק קטן מכ-6,500 המחזיקים בקוף (ישנם אנשים שמחזיקים בכמה קופים - א.א). זה מגניב שהם חלק מהקהילה. אני לא מצפה לראות את עומר אדם בדיסקורד, אבל פוסט מאלון שם".

SOHO House של האינטרנט

גיא הירש הוא מנהל eToro.Art, המיזם החדש בתחום ה-NFT של חברת eToro שפיתחה פלטפורמה למסחר בשוק ההון. הירש הוא בעלים גאה של קוף שאותו רכש בתחילת 2022 תמורת 104 אתריום. בדרכו לכנס קריפטו בערבה הוא עוצר את הרכב כדי לדבר איתנו באריכות על הקהילה.
אחת הביקורות היא שמדובר במועדון אקסקלוסיבי, אנשים שיש להם את ההון ההתחלתי הנדרש כדי להיות בסביבה הזו ולפגוש עוד אנשים כמותם. החברות במועדון הזה פותחת עוד המון דלתות אחרות. מה דעתך? הירש: "אני חושב שאמנות, ואמנות יקרה, תמיד הייתה מועדון אקסקלוסיבי לאנשים עם הון רציני. בפרויקטים כמו BAYC ואחרים, מה שיפה לראות, שהחברים בקהילה הזו הם מאוד מגוונים. זה נכון שיש סלבריטאים אבל יש גם סטודנטים, אנשים ממקומות מרוחקים, לא עם המון אמצעים, שאהבו את הפרויקט, קנו עם היציאה והיום הם חלק מהקהילה. זה משהו שלא היה אפשרי בעולם האמנות המסורתי. כשאני מדבר עם בעלי קופים אני רואה שהם מרקעים שונים, חלקם בנו הון לא קטן כתוצאה מזה שזיהו שזה הולך להיות מוצלח, והשקיעו בזה".
ג' מסכים עם ההנחה שלי: "תיארת את זה נכון. ה-BAYC הוא ה-SOHO House (מועדון חברים יוקרתי לאנשים בתחום האמנות, התרבות והפוליטיקה - א.א) של האינטרנט. היו מיזמים שרציתי להיכנס אליהם כמשקיע והיו סגורים בפניי. פנייה אישית שלי בדיסקורד אל היזמים, כשאחד הקופים המשועממים שלי, מהנדירים שבקופים, מוצג כתמונת פרופיל, פתחה מיד את הדלת. אלו אנשים שלא פגשו אותי מעולם ולא יודעים מי אני".
0x6484 מוסיף: "כשאתה יכול לתייג את GaryVee (גארי ויינרצ'וק, משקיע מוערך במרחב הדיגיטל והקריפטו – א.א), להגיד לו משהו ולדבר איתו - אנשים בעולם הקריפטו שואפים להגיע לזה, זה 'סוגר לך את הפינה'. כל הדלתות יהיו פתוחות בפניך". לדבריו, "יש כל מיני שרתים (בדיסקורד – א.א) שהם רק למחזיקים מאומתים של BAYC. זה נותן לך גישה. אין הרבה פרויקטי NFT שאפנה אליהם, יראו שאני מחזיק ב-BAYC, ולא יעניקו לי גישה".
רועי בן יוסף מסמסונג Next מתייחס לכך: "בעבר השוויתי את זה בחטא לאמת למניית חבר של דן. הסיבה פשוטה. אם אני עוזב את הערך האמנותי, להיות בעלים נותן זכויות מסוימות שלא קיימות לשאר האוכלוסייה. כל אחד יכול לנסוע באוטובוס, אבל בתור חבר דן אתה מקבל תמלוגים, כל המשפחה שלך יכולה לנסוע בחינם, הסעות וטיולים, כל מיני דברים שלא קיימים לשאר הציבור".
לדבריו של בן יוסף, "בעלות על קוף נותנת לך היום יותר ויותר אפשרויות, בין אם זה לדבר עם אסופת הבעלים האחרים ועד המייסדים, משחקים שהחלו להשיק. זו רק התחלה, טעימה מחזון. הסיכוי שלו להתממש תלוי ביכולת של הפרויקט לעגן סביבו מספיק אנשים נאמנים שישתמשו בשירותים האלה. זה מיתרגם אחד לאחד לכך שככל שהקהילה חזקה יותר וערך השייכות חזק יותר, זה מזין את השירותים הנלווים, שבדיעבד מזינים את הרצון של אנשים אחרים להיות בעלים של חלק מכרטיסי החבר האלה".

כסף, כסף משמיים

עם העושר באים החינמים. מאז יציאת הקולקציה קיבלו בעלי קופים עוד ועוד מתנות בשווי עשרות ומאות אלפי דולרים. כל בעל קוף משועמם קיבל כלב משועמם שיעניק לו חברה. ואז, קוף מוטנט. עוד קלף. ואז הושק מטבע קריפטו חדש, ApeCoin, טבין ותקילין במרחב הקופי העתידי. שוו בנפשכם להתעורר בבוקר ולמצוא בארנק שלכם 70 אלף דולר. כל בעל קוף קיבל 10,000 מטבעות של כסף מונופול קופי. מה מבחין בין הכסף הקופי לכסף מונופול? כסף מונופול לא שווה כסף אמיתי. מטבע קופי אחד שווה, עת הקלדת מילים אלו, כ-7 דולר.
עת ההשקה שווי כל קוף היה כ-200 דולר. אבל כל קוף, עוץ-לי-גוץ-לי. אדם שרכש קוף עם ההשקה הוא כעת בעל נכסים בשווי כ-300 אלף דולר. עיקר השווי בקוף עצמו ובל נתבלבל, שווי הקוף אינו בערכו האמנותי אלא רק ואך ורק בהיותו כרטיס כניסה למועדון סגור ולשלל הזדמנויות, פיננסיות ואחרות. לא משהו שמוותרים עליו בקלות.
זהו הערך העצום של החינמים שקיבלו בעלי הקופים - המוצרים הקופיים הנוספים. בעלי קופים שצריכים כסף או פשוט מעוניינים בנזילות לא נדרשים למכור את הקוף, במיוחד אם הוא אחד ויחיד שברשותם. ה"הייפ" עבד. כולם רוצים להיות חלק, כולם רוצים קוף. רבים יסתפקו בהשתתפות בקופיאדה. אם לא קוף, אז כלב-קוף, אם לא כלב-קוף, קריפטו-קוף. יימצאו רוכשים ובעלי קופים יוכלו לממש הונם הספקולטיבי. לא עוד סכומים וירטואליים בארנק דיגיטלי, סכומים אמיתיים בבנק אמיתי. Yuga Labs מעניקות לבעלי קופיהם נול וסדנה לטווית זהב.
5 צפייה בגלריה
הקוף של גיא הירש
הקוף של גיא הירש
הקוף של גיא הירש
פרויקטי NFT רבים לא התרוממו או קרסו לחלוטין בשנה האחרונה, בעוד שמעבדות יוגה הצליחו להמריא. איך הם עשו זאת? ג' טוען בזכות המייסדים: "הם קלטו משהו נכון ב-memetics של הפרויקט. אנשים בדיוק 'were aping in' (ביטוי שמתאר משקיעי קריפטו שרוכשים מטבע חדש בלי לעשות עליו מחקר מקיף - א.א)". אומנם רבים מכירים בכך כי עיצוב אינו נקודת החוזקה של הפרויקט, אבל בכל זאת יש עומק בכותרת, בסיפור ובאסתטיקה של "מועדון היאכטות של הקופים המשועממים".
מם שהפך נפוץ ב-2019 בקהילת רדיט WallStreetBets, שעוסקת בסחר במניות, היה "Apes Together Strong", ציטוט מתוך סרט המדע בדיוני "עליית כוכב הקופים" (2011). הקופים (הנחותים) בסרט לומדים לשתף פעולה כנגד בני האדם (החכמים). כל קוף לבדו חסר ישע אך כוחם המשותף – מכריע את הכף. מנהיג הקופים מטיף כי Apes Together – Strong! וזה האתוס של משקיעני הרשת. פעולה מתואמת, שילוב כוחות, כל אחד הוא קוף קטן, כולנו יחד – קוף איתן!
5 צפייה בגלריה
ApeCoin
ApeCoin
ApeCoin, מטבע הקריפטו של הקופים
(צילום: shutterstock)
"להתקופף" הוא המם הנכון לרגע ולקהילה המתהווה, מעין סיפור בראשית לסיפור הקופי. ג' מרחיב: "הסוגייה המסחרית היא חדשנית במיוחד, זה מה שהפך את ה-BAYC ל'מלחמת הכוכבים' של דורנו. תחשוב שעושים 'מלחמת הכוכבים' אבל מאפשרים לך להיכנס ולהשקיע, אתה הבעלים של דמות כמו 'ג'אבה דה האט' או 'בובה פט'".

קשה לחזות, במיוחד את העתיד

יש מתח בין שאיפה למעשה ב-Web3, סתירה בין חזון של Decentralization, דמוקרטיזציה, פירוק מונופולים, חופש ויכולת כלכלית, לבין ריכוזיות מתמשכת ועוד מועדונים סגורים. איך מגשרים על הפער?
ג' מאמין ש-NFT היא אחת הטכנולוגיות החשובות בהיסטוריה. "לסטנדרטים אמיתיים, אוניברסליים, לוקח זמן להתפתח, אבל בסקטור הדיגיטל והטכנולוגיה ההתקדמות היא כמו על הפלנטה שבה הזמן עובר במהירות עצומה בסרט 'בין כוכבים', זאת יחסית לסקטורים אחרים. מאפס לשני טריליון דולר בעשור (שווי שוק הקריפטו – א.א), קצב מטורף. יש לנו עוד דרך ארוכה, אבל פותחו המון תשתיות בעשור הזה, החלה הנגישות לרגולציה".
אז אתה אומר שיש שם אוטופיה, בסוף? ג': "אני אומר שיש תיקון. יש עתיד שהוא יותר דומה לאינטרנט שדמיינו פעם, שרצינו. עולם יותר הוגן. אם אתה מפתח תוכנה בווייטנאם, יש לך צ'אנס. אתה לא צריך לחכות לאיזו פגישה בניו יורק. יש לך צ'אנס במרחב שהוא גלובלי, חסר-גבולות, פועל 24 שעות ביממה, עולם שהוא הרבה יותר הוגן".
אבל הפלטפורמה כולה לא יציבה, מאוד תנודתית. גיא הירש: "נכון. אם אתה רוכש היום NFT אתה נחשף לתנודתיות של אתריום מול הדולר וגם למחיר ה-NFT. צריך להבין את הסיכונים". הירש רואה מותגים גדולים, מוכרים ואהובים מובילים את התחום כולו בעתיד: "הגל הבא, המיליארד הבא שיבוא לקריפטו הודות ל-NFT, יגיע בעקבות זיקה, קרבה, שייכות, לקבוצת ספורט, אמן, מוזיקאי. אנחנו רואים את אדידס, סטיב איוקי (דיג'יי מוכר – א.א), אנחנו רואים מותגים נכנסים לזה ורואים אנשים מבינים איך לקנות נכסי NFT כי הם אוהבים את המותג. הם לא חשבו לפני שנה לקנות אתריום כהשקעה, עכשיו הם ימצאו דרך להמיר דולרים או ין או אירו כי הם רוצים לקנות NFT של ליברפול".
5 צפייה בגלריה
הקופים המשועממים בדרך למטאברס
הקופים המשועממים בדרך למטאברס
Otherside, פלטפורמת המטאברס של הקופים
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock, Yuga Labs)
לצד המחויבות לקהילה, תחושת העשייה המשמעותית, המומחיות, ההנאה, זה הרי אפיק השקעה. במידה ומצב השוק ישתנה דרמטית, תפנה תשומת לב לתחום אחר?0x6484: "השאיפה היא תמיד להמיר אט-אט לכסף פיאט (כסף מדינתי – א.א). אני מדבר על עצמי. יכול להיות שיש כל מיני פסיכופתים שהולכים לרכוב על הגל עד שהוא יתרסק".
אתה חושב שתהיה התרסקות? "אני לא שם על זה תאריך, אבל כן, זה לא יכול להחזיק בצורה הזאת. NFT ספציפית. לא קריפטו".
למה אתה עושה את האבחנה הזאת? "אם אתה יכול לבנות בית אמיתי עם קריפטו, אז הבית שאתה יכול לבנות עם NFT קטן פי מאה. העתיד של זה מאוד ספציפי, דיגיטציה של נכסים בעולם הגיימינג. לכולם ברור שזה העתיד. גם Yuga Labs עובדים על מטאברס, הכל מאוד ברור. למה אני חושב שתהיה התרסקות? כי באיזשהו שלב אנשים מבינים את מירב השימושים שאפשר לעשות עם זה. מן הסתם אם מישהו עוד שנה יוציא יישום מדהים, לא יודע, זה פשוט עדיין לא זה. זה לא קרוב".
יותר ויותר מהדהדת הטענה שאוספי NFT הם רפליקה עדכנית ל-ICOs של לפני 4-5 שנים. בשפה פחות עדינה, פירמידות. רועי בן יוסף: "במידה מסוימת יהיו פרויקטים שיתנהגו ככה ויש פרויקטים שנוצרו בצלמה של פירמידה. להצביע לך על מי אלו, אני לא יודע. גם ב-ICOs, היו כאלו שעשו והיו מוצלחים, היו כאלה שנעשו באמת ובתמים ונכשלו טוטאלית, והיו כאלה שנעשו בספק רמאות, אני לא יודע, אני לא איש משטרה או פרקליטות, אבל לפי ההתנהלות זה נראה פחות מישר וההיסטוריה תיקוב איתם את הדין. אין שום ספק שיש פרויקטים בעולם הזה שמתנהלים בצורה שנראית כמו cash grab וכוונותיהם פחות מישרות. מה שיכריע הוא לא כוונות המייסדים אלא מבחן התוצאה".