מחסור בוויטמין D הוא "מכת מדינה" בארץ, ועתה מתברר כי יש לכך השלכות גם במגפת הקורונה: חוקרים מאוניברסיטת בר אילן והמרכז הרפואי לגליל מצאו כי מחסור בוויטמין החשוב, השולט כמעט בכל מערכת בגוף, מגביר את הסיכון לתמותה בקרב חולי קורונה.
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחסור בוויטמין מגביר הסיכון לתחלואה קשה
(צילום : יריב כץ)
על פי ההערכות, מחסור בוויטמין D קיים בקרב כ-70% מהאוכלוסייה בישראל, וייתכן שהחריף לאור מגפת הקורונה והסגרים.
עוד על ויטמין D:
במחקר שפורסם היום (א') בכתב העת PLOS ONE, החוקרים מהפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי באוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל בנהריה, מראים מתאם מובהק בין מחסור בוויטמין D לבין שיעור חומרת מחלת הקורונה ותמותה ממנה.
את המחקר הובילו ד"ר עמיאל דרור ופרופ' מייקל אדלשטיין מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר-אילן והמרכז הרפואי לגליל, יחד עם ד"ר עמיר בשקין, מנהל היחידה האנדוקרינולוגיה בבית החולים.


המחסור בוויטמין - גורם מנבא לחומרת המחלה

בעבר בדקו החוקרים את רמות ויטמין D שבועות עד חודשים לפני ההדבקה בנגיף, ונמצאו כגורם מנבא לחומרת מחלת הקורונה בקרב מאושפזים בבית החולים.
כעת תיעדו החוקרים 1,176 חולים שאושפזו בין אפריל 2020 לפברואר 2021 במרכז הרפואי לגליל עם בדיקות PCR חיוביות, ואצלם נבדקו רמות ויטמין D שנמדדו שבועיים עד שנתיים לפני ההדבקה.
הממצאים הראו כי מאושפזים עם מחסור בוויטמין D (פחות מ-20 ננוגרם/מ"ל) היו בסיכון גבוה פי 14 ללקות במחלה חמורה או קריטית של נגיף הקורונה, בהשוואה לאלו עם יותר מ-40 ננוגרם/מ"ל.
בנוסף, רמת התמותה בקרב חולים עם רמות מספיקות של ויטמין D הייתה 2.3%, בניגוד לרמת תמותה של 25.6% בקבוצת החסר בוויטמין D.
"גם בימי שגרה, יש המלצה של ארגוני בריאות בארץ ובעולם ליטול תוסף של ויטמין די על בסיס יומי כתלות בגיל ובמשקל"
המחקר הותאם לגיל, משקל, מחלות רקע, ולעונת השנה בה חלו הנבדקים ובכל המקרים נמצא שויטמין די קשור באופן מובהק סטטיסטית לחומרת המחלה ואף לתמותה, באופן בלתי תלוי לכל הגורמים האחרים שנבדקו במודל רב-משתנים.
"התוצאות שלנו מצביעות על כך שמומלץ לפקח ולשמור באופן עקבי על רמות תקינות של ויטמין D. זה יועיל למי שנדבק בנגיף", אומר ד"ר עמיאל דרור, שהוביל את המחקר. "גם בימי שגרה, יש המלצה של ארגוני בריאות בארץ ובעולם ליטול תוסף של ויטמין די על בסיס יומי כתלות בגיל ובמשקל".
ד"ר עמיר בשקין, מנהל יחידת האנדוקרינולוגיה בבית החולים שהיה שותף למחקר הוסיף: "זה נכון במיוחד בזמן מגפת הקורונה כאשר לוויטמין D יש תפקיד חשוב בתגובה החיסונית למחלות בדרכי הנשימה. יחד עם זאת, חשוב להימנע מצריכת יתר של ויטמין D ומומלץ לצרוך בהתאם להנחיות של משרד הבריאות".
"מחקר זה תורם למקבץ הראיות המתפתח ללא הרף, המצביע על כך שהיסטוריה של מחסור בוויטמין D היא גורם סיכון מנבא הקשור למהלך לקוי של המחלה הקלינית ולתמותה", אמר השותף למחקר פרופ' מייקל אדלשטיין, "עדיין לא ברור מדוע אנשים מסוימים סובלים מהשלכות קשות של וירוס הקורונה בעוד שאחרים לא. הממצא שלנו מוסיף מימד חדש לפתרון חידה זו".

ויטמין השמש: לא רק שריר ושלד

ויטמין D חבר במשפחת ויטמינים מסיסים בשומן, שעמם נמנים גם הוויטמינים A, D, E וגם K. הוויטמין מגביר את ספיגת הסידן והזרחן מהמעי והעברתם לעצמות, לכן הוא חיוני לבניית העצמות והשיניים.
הוויטמין מופיע בשתי צורות: האחת, צורה בלתי פעילה בגוף הקרויה ויטמין D2 והשנייה היא הצורה הפעילה ויטמין D3 הנוצרת מפעילות קרני השמש.
מחקרים הראו שוויטמין D חשוב במיוחד לקשישים: הוא מונע שברים בעצמות, מקטין את שיעור נפילות השיניים, משפר את תפקוד השרירים ומקטין את הסיכון לסרטן המעי ולסרטן הערמונית. מחסור בוויטמין D בגלל תזונה לקויה או חשיפה לא מספקת לשמש גורם להתפתחות רככת, מחלה הגורמת לריכוך העצמות ולהתעקמותן.
מחקרים הראו כי הגוף מייצר ויטמין D רק בעקבות חשיפה לקרינת UVB לכן נדרשת חשיפה בעיקר בקיץ ובעונות המעבר. על כן בארצות צפוניות שבהן החשיפה לשמש מועטה יחסית, מחסור בוויטמין D שכיח יותר.
המחסור בוויטמין D שכיח גם אצל אוכלוסיית החרדים, בשל הלבוש הארוך המכסה את הגוף ומיעוט החשיפה לשמש. נוסף על כך, אצל הסובלים מהשמנת יתר קיים סיכון למחסור בוויטמין, שכן הוא נוטה לשקוע בשומן העודף במקום להתפזר בגוף דרך מחזור הדם.