110

הכאוס בתעופה: תורי ענק בנתב"ג, בגטוויק מבטלים 800 טיסות בחודש

מאות נוסעים עמדו הבוקר בתור ענק שהשתרך אל מחוץ לטרמינל 1. גם בשדות תעופה אחרים ברחבי העולם המצב עגום. מאנגליה, דרך ספרד ועד לארה"ב – עשינו סדר בהתפתחויות האחרונות

דניאל סלאמה, רועי רובינשטיין | פורסם:22/06/2022
עומס בטרמינל 1, מוקדם יותר החודש ( )
מאות בני אדם נאלצו לחכות הבוקר (יום ד') בנתב"ג בתור ענק שנמשך אל מחוץ לכניסה לטרמינל 1. ברשות שדות התעופה לא הופתעו מהעומס, אך גם לא הצליחו למנוע אותו. זו תקופה ארוכה שהשדה סובל ממחסור חמור בכוח אדם. ברשות מפעילים כיום כ-400 מתגברים שמוקפצים לשדה ממשרדיהם, ולעיתים אף מביתם באמצע הלילה, כדי לתגבר את העמדות כשצריך. מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "מדובר היה באירוע קצה של שעה שתופעל על ידי 25 מתגברים שיצאו ממשרדיהם כדי לסייע".
אם חשבתם או קיוויתם שמרגע שהמראתם מנתב"ג, אז עברתם את החלק העמוס והבעייתי, כנראה שנשמתם לרווחה מוקדם מדי. מצב התעופה בארץ, העומסים הבלתי נגמרים, האיחורים והביטולים והמזוודות שלא מגיעות ליעד, הוא עדיין מתון יחסית למה שקורה בחלק ממדינות אירופה ובמקומות אחרים בעולם. איזי ג'ט, וויז אייר, לופטהנזה, בריסל, ריינאייר ועוד חברות אחרות שפועלות מאירופה מתמודדות עם עומסים חסרי תקדים שמלווים במחסור בכוח אדם. התוצאה: גלים של ביטולי טיסות ועיכובים ארוכים.

אנגליה

בשדה התעופה גטוויק, השני בגודלו בלונדון, נערכים מראש לחודשי הקיץ באמצעות צמצום מספר הטיסות, מתוך ניסיון למזער את הנזק שנגרם לנוסעים לאחר שבועות שבהם יש תורים ארוכים, ביטולי טיסות, עיכובים אין-ספור, ובעיות רבות בשינוע הכבודה ואיתורה. לאור זאת החליטה הנהלת שדה התעופה להוריד נפח הפעילות של השדה כך שבכל יום בחודש יולי השנה יהיו רק 825 טיסות ביום ו-850 טיסות ביום בחודש אוגוסט, זאת בהשוואה ל-900 טיסות ביום בממוצע שפעלו מהשדה בשנים עברו.
צילום: EPAתורים בנמל התעופה לונדון גטוויק (צילום: EPA)
כמו כן, השבוע פנו מהנהלת שדה התעופה הלונדוני הית'רו לחברות התעופה וביקשו מהן להוריד 10 אחוזים מנפח הפעילות שלהן, זאת על רקע חוסר היכולת להתמודד עם כמות הנוסעים, הטיסות והמזוודת. מהלך דומה בוצע בשדה התעופה סכיפהול שבאמסטרדם ובשדה בדבלין שבאירלנד.
להשוואה, בחודש אפריל השנה עברו בשדה התעופה הית'רו חמישה מיליון נוסעים שעלו על יותר מ-32 אלף טיסות. לפני הקורונה, באפריל 2019, מספר הנוסעים עמד על כ-6.7 מליון נוסעים ב-40 אלף טיסות. המצב הזה דומה פחות או יותר ברוב שדות התעופה באירופה ובכלל בעולם. רואים ירידה מנפח הפעילות ממה שהיה לפני הקורונה ועל אף זאת יש עומסים חריגים ובעיות רבות שלא היו בהיקפים כאלה גדולים.
צילום: APתורים ועומסים בנמל התעופה לונדון הית'רו, היום (צילום: AP)
צילום: רויטרסמזוודות רבות ממתינות לטיפול בנמל התעופה לונדון הית'רו (צילום: רויטרס)
עיקר הבעיות נובעות מכך שחברות תעופה, כמו גם שדות התעופה, לא ציפו את העלייה החדה בנפח הפעילות לאחר משבר הקורונה ולא נערכו לכך, גם בהיבט של כוח אדם וגם בהיבטי תשתיות ומערכות תומכות. "המצב בשדה התעופה הוא כאוס", שיתף בטוויטר אחד הנוסעים בזמן שהיה בהית'רו כאשר מסועי המזוודות פשוט הפסיקו לעבוד, והמזוודת החלו להיערם בשדה התעופה. הנהלת שדה התעופה צייצה: "אנחנו מתנצלים על התקלה הטכנית שגרמה לשיבוש בפעולות מערכות מיון הכבודה". דובר שדה התעופה אישר בפני התקשורת הבריטית שהם מודעים לכך שיהיו נוסעים שיאלצו לעלות על מטוס או לצאת משדה התעופה ללא הכבודה שלהם.

ספרד

לאיזיג'ט, חברת לואו-קוסט פופולרית בקרב נוסעים ישראלים, יש עכשיו עוד צרות לאחר שהיו מספר ביטולי טיסות ועיכובים משמעותיים בטיסות שלה. איגוד עובדי החברה בספרד מאיים לפתוח בשביתות בזק של 24 שעות במהלך חודש יולי. מדובר בקבוצה של כ-450 דיילים ודיילות שדורשים העלאה חדה של 40 אחוזים בשכר היסוד שלהם, לאור השחיקה מהעבודה והעלייה החדה בכמות הטיסות שהם מתבקשים לאייש.
צילום: shutterstockמטוסי של חברת איזיג'ט. יישארו על הקרקע? (צילום: shutterstock)

גרמניה

חברת התעופה לופטהנזה ביטלה כבר מעכשיו כ-1,000 טיסות שהיו מתוכננות לחודש יולי, וההערכות הן שיהיו עוד טיסות שיבוטלו בחודשי הקיץ. עיקר הטיסות שבוטלו הן טיסות פנים אירופיות משדות התעופה מינכן ופרנקפורט, שני הבסיסים המרכזיים והגדולים ביותר של החברה בגרמניה וביבשת בכלל. בחברה תולים את הביטולים האלה גם במחסור בכוח אדם ובחוסר היערכות מתאים מבחינת תשתיות שדות התעופה לעומס הרב ולביקושים הגבוהים.
צילום: shutterstockמטוסים של חברת לופטהנזה (צילום: shutterstock)

ארה"ב

בארצות הברית המצב לא שונה. גלים של ביטולי טיסות ואינספור איחורים עם כמויות גדולות של מזוודות שלא מטופלות ומגיעות ליעדיהן באיחור רב. חברת התעופה דלתא הודיעה על ביטול 700 מתוך 2,400 הטיסות שהיו מתוכננות לסוף השבוע, לאור מחסור בכוח אדם. בהצרה לתקשורת הודיעה הנהלת החברה כי היא מתמודדת עם צוותים שמודיעים על מחלה ועם קושי לאייש טיסות. לפי עיתון ה"גארדיאן" הבריטי, בסוף השבוע האחרון בוטלו ברחבי ארצות הברית בסך הכל כ-14 אלף טיסות, כולל טיסות פנימיות ובין-לאומיות.

בארגון התעופה החשוב בעולם מודים שהופתעו

מנכ"ל ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א, ווילי וואלש, התייחס אתמול לכאוס העולמי בתעופה, בראיון לרשת CNN. לדבריו, ענף התעופה מתאושש באופן חזק יותר מהציפיות, זאת כשברקע יש עליה במחירי הדלק, מחסור בכוח אדם בכל המגזרים, וסכסוכים בין הנהלות לארגוני עובדים גם בחברות תעופה וגם בשדות תעופה, ואפילו בבקרה האווירית.
"המצב הזה הפתיע את שדות התעופה ברחבי העולם", הוסיף וולש שהיה באותו זמן בכנס השנתי של הארגון שנערך בקטאר. "כל הנושאים האלה צריכים להיות מטופלים. נכון שהיו שדות תעופה שביקשו מחברות התעופה לצמצם את הפעילות שלהם, אבל אלה שדות בודדים מבין אלפי שדות תעופה. טסתי בכל שדות התעופה 'הבעייתיים', ונכון שהם עמוסים הרבה יותר, אבל זה לא איך שמצטייר שיש שם כאוס בכל ימות השבוע".
לכתבה זו 110 תגובות
הוספת תגובה
110

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
60.

זה מה שקורה שלאחר מלא זמן ששדה התעופה לא פועל והוא צריך להתמודד עם כמויות גדולות של לקוחות ביחס לכוח אדם תצמצמו טיסות

59.

מדרום גוש דן זאת נסיעה של כשעה וחצי. עדיף על תורי הענק והצפיפות.

comment-2-comment

comment-2-comment

58.

57.

נכון מחכים יותר מהרגיל גם בבידוק וגם בשיקוף אבל זה זורם לקח לנו בערך שעתיים

56.

זה לא הזמן לטוס מדגרת קורונה

55.

54.

יש את אילת ויש את שדה תימן ויש את נבטים ויש עוד שאפשר להשמיש אותם לטיסות בינל ולהוריד מהלחץ... נהיה סיוט לטוס...

53.

52.

שדות התעופה פשוט רוצים לכסות הפסדים מהקורונה, אז מעסיקים הרבה פחות כוח אדם

51.

תודה רבה לליברמן שאמר לעובדים לשנות מקצוע. אזרחים נאמנים שמעו בקולו של כבוד השר והחליפו מקצוע.

50.

באתי מחול אחרי שלוש שנים שם. קצת לא נעים לראות את הפיגור אבל אוהב את ישראל

49.

ראו מה קורה במשרד הפנים, לא ניתן לקבל דרכון....ראו מה קורה במשרד התחבורה...או בכל משרד אחר, הכל קטסטרופה

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

48.

שרת התחבורה לא מתפקדת בכלל שנה שלצה לא עשה כלום לכי הביתה

comment-2-comment

שצריך להתכונן לקיץ?

47.

אני נמצא עכשיו בשדה התעופה של אתונה. הכל מנוהל מצויין כאן ואין בכלל בעיה. אם היוונים יכולים להתגבר, למה הישראלים לא? הכל עניין של ארגון כושל וניהול גרוע אצלינו. תתקדמו ותפסיקו להצדיק את הבעיות שלנו בזכות בעיות במדינות אחרות. במקום זה תלמדו מארצות ששדות התעופה שלהם עובדים כמו שצריך.

46.

comment-2-comment

חוץ מאשר לגלגל את עיני הענק שלה, עיניים ועיינות כמובן, שרת התחבורה לא עושה כלום ולא מבינה כלום. תאונה פוליטית.

45.

44.

החברות גורפות רווחים נאים. שיואילו בטובן להעלות שכר לעובדים, או לצמצם את הטיסות שלהם. אי אפשר לרקוד על כל החתונות.

43.

comment-2-comment

שיש גם לא מעט נוסעים שישמחו לנחות באילת ולא בנתבג (כמוני וכמו לא מעט תיירים שרוצים את חופי אילת)

comment-2-comment

42.

שקר

comment-2-comment

נתב"ג מפוצצת אין טייסים

comment-2-comment

הרבה נשארו בבית

41.

זה לא מה שהיה פעם יש מחלות שם.לא שווה

40.

39.

comment-2-comment

38.

37.

יש שם מחלות

36.

36.

העולם הזה קןרס. ןאנשים פשוט חייבים את החוםשה שלהם לא לפני שהם בכו על כך שהכל יקר. מצידי שהשדה ייסגר לצמיתות חבורת נאלחים

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

יש אנשים שעסוקים בלחוות חוויות ולאסוף זכרונות לכל החיים.

35.

34.

מגיפה, מלחמה, משבר אספקה, משבר אקלים. מה הפעם הם הצליחו לעשות

33.

אין מחסור בעובדים, יש אי רצון של המערכת לגייס עובדים על מנת לסחוט את הממשלות שיעבירו כספים.

comment-2-comment

comment-2-comment

מי אתה בכלל שתדבר שטויות כאלה אתה בכלל לא מודע לכמות עובדים שחסרים בשדה

32.

טוסו מהר גם ככה תיכף כל זה יגמר.

31.

יותר בטוח

30.

חייבים לחזק את הכלכלה שלנו!!!

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

סחטו אותנו מספיק. עדיף חול. הרבה יותר זול. ואלגנטי.

29.

כן יש עוד עומסים בעולם ומתוך אלפי שדות כל יום אפשר להביא מקום אחר עם עומס ואפשר להביא אינסרט ותמונה ממנו. אבל, לכו לצ'אנגי סינגפור, בנגקוק ועוד מאות שדות והכל חלק ומהיר, למה? ברשות גם שינו את מכונות השיקוף ולדעתי עובדות לאט יותר (לפני הקורונה היו יותר נוסעים ביום בנתב"ג) ולכן רוב העומס

28.

comment-2-comment

27.

מיתון ? קורונה ? יוקר מחייה ? יפי נפש !

26.

25.

24.

23.

comment-2-comment

22.

comment-2-comment

תתעורר, ביבי לא חושב עליך.

21.

הכל הלך חלק בלי עיכובים.

comment-2-comment

בהצלחה

comment-2-comment

20.

שלא הגבילו מבעוד מועד את נפח הטיסות עימו הם מסוגלים להתמודד והניחו לחברות התעופה לתכנן טיסות עפ"י הביקושים ולא עפ"י היכולות

19.

18.

מה כולם חשבו שהקורונה תשאר כאן לנצח? איך לא נערכו כמו שצריך ליום שאחרי פשוט זוועה ,מישהו צריך לשלם על כל הפשלות הללו

comment-2-comment

אני לא זז

comment-2-comment

comment-2-comment

17.

אחרי זה בוכים למה הרבה חולים וסוגרים אותכם

16.

איפה הצדק. מי יעצור את הגנבים. הטיסה הייתה להודו + 3. כתבו תבוא לטרמינל 3. אבל המראה הייתה מ טרמינל 1. והיה מאוחר.

comment-2-comment

עומס כבד, פקקים, מזוודות אבודות. תשארו בארץ עד אחרי החגים

comment-2-comment

ונמצאים עם הילדים ביולי אוגוסט

15.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

14.

13.

עם של נדחפים מעצבנים

12.

ליבי יוצא אל הבודקים הבטחוניים ודיילי הקרקע המופקרים לגורלם מול נחילי הישראלים הזועמים.

11.

צריכים לעשות צ'ק אין מהבית ע"י אפליקציה כדי לא לעמוד בתור, התורים יהיו רק לבדיקות בטחוניות ויש לגייס כח אדם לבדיקות בטחוניות מהירות. יש פתרונות וצריך להיות ראש גדול ויעיל ולהשתמש בהם במהירות. אין שום צורך בדיילות ששואלות אותנו איפה נרצה לשבת את זה אפשר לעשות מהבית לבד.

comment-2-comment

comment-2-comment

הבעיה נובעת גם ממה שכתבת, אבל מה לעשות שיש מדינות שמתעקשות עדיין על בדיקות קורונה ומילוי טפסים מיותרים?. מגיעים לדלפק וכל אחד צריך להציג את הניירת המיותרת לדיילת הקרקע. כל זה למרות שמראש העלינו את כל הניירת לאינטרנט וקיבלנו ברקוד אישור. אני מדפיס את הכל ועדיין לוקח זמן, ויש כאלו שמתחילים לחפש בטלפון את המסמך המבוקש.

10.

CARRY ON, אם אפשר, למנוע "הפתעות" עם ההגעה ליעד

9.

ותרו על חופשה של 3 ימים, תישארו בארץ שלכם.

comment-2-comment

comment-2-comment

8.

comment-2-comment

אני הזמנתי כרטיסי טיסה ומלונות ורכב ואטרקציות מראש לפני 5 חודשים, לפני כל הבלגן הזה.

comment-2-comment

חופשה בארץ של יומיים עולה כמו חופשה של שבועיים בכל מקום אחר, וזה כולל טיסות וכולל מקומות ״יקרים״ כמו אירופה. מה גם - אני רוצה לראות עולם, לא לרדת לאילת בפעם ה30.

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

comment-2-comment

7.

6.

חייבים לשרוף את הכדור הזה בדלק

comment-2-comment

5.

ועוד על זה משלמים

comment-2-comment

תהנה בדימונה או בת ים, או איפה שאתה לא נמצא.

4.

לא החזירו, כפיתרון כך שהנתינים לא ישימו לב למחדל שלהם, את ההגבלות לרק מחוסנים, בדיקות ושאר ירקות וטפסולוגיה שיוציאו את החשק לעדר הנתינים לטוס. בטוח שאפשר לזרז את התור לביטחון ולהריץ אותו יותר מהר, חסרה יוזמה ויצירתיות, זה כנראה לא היה בראש של צרת התחבורה מיכאלי. מבאס. עוד שבוע בנתב"ג.... נקווה לטוב.

comment-2-comment

3.

2.

comment-2-comment

1.

comment-2-comment

שעה עומס בשבוע ועושים סיפור, נסענו בפסח פעם אחת ושבוע אחרי שבועות פעם שניה, שום עומסים, חצי שעה לקח כל הסיפור, בידוק, שיקוף, דרכונים, הכל בחזור אותו דבר, חלק לגמרי, בחול אותו דבר, חלק לגמרי, גם כניסה גם יציאה הכל המצאות.

לכל התגובות
0
מצב לילה
מצב לילה