על רקע התפשטות זן אומיקרון ברחבי העולם, והדיונים בממשלה על הגבלות חדשות, אומר שר הבריאות כי "ישראל במצב טוב", אך מודה כי "אי אפשר למנוע הרמטית את התפשטות האומיקרון". במסיבת עיתונאים הערב (ראשון) במשרד הבריאות אמרה ד"ר שרון אלרעי פרייס כי "המצב בשליטה" - והכריזה על הוספת בריטניה ודנמרק לרשימת המדינות האדומות שהטיסה אליהן תיאסר. במסיבת העיתונאים נאמר שגם בלגיה היא מדינה אדומה - אך כשעתיים לאחר מכן משרד הבריאות חזר בו וכינה אותה "גבולית".
בפתח מסיבת העיתונאים אמר השר ניצן הורוביץ כי "כמו בדלתא, גם מול האומיקרון חשוב לומר שישראל במצב טוב. קיבלנו החלטות ונקטנו צעדים שאף מדינה לא עשתה, ועם זאת עשינו את זה בצורה מדודה ומדויקת והתוצאות לפניכם. יש הבנה שאי אפשר למנוע הרמטית את התפשטות האומיקרון, אבל כן אפשר לעכב ולקנות זמן יקר לצורך איסוף נתונים ולצורך ההתחסנות".
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ, נחמן אש ושרון אלרעי פרייס
ניצן הורוביץ, נחמן אש ושרון אלרעי פרייס
ניצן הורוביץ, נחמן אש ושרון אלרעי פרייס במסיבת העיתונאים
(צילום: רפי קוץ)
שר הבריאות הדגיש את חשיבות החיסון גם מול האומיקרון, ואמר כי זהו הכלי החשוב ביותר. "אנחנו יודעים שמי שמחוסן בהתאם להנחיות משרד הבריאות מוגן הרבה יותר מפניו. כל הסימנים מראים שמי שמחוסן בבוסטר מוגן בצורה טובה יותר ממחלה קשה. מי שלא מתחסן מסכן את עצמו ואת סביבתו ואת החברה".
לאור חשיבות החיסון אמר הורוביץ כי קצב ההתחסנות בישראל איננו מספיק וקרא להורים לחסן את ילדיהם. "אני קורא להורים - אל תשאירו את הילדים חשופים לסכנה. חיסוני הילדים אינם דבר ניסיוני", אמר.
הורוביץ התייחס להחלטה לעדכן מדי יום את רשימת המדינות האדומות ואמר: "למרות שאנחנו מבינים שצריך לתת התראה, מי שמתכנן לנסוע לחו"ל בעת הזאת צריך לדעת שבחזרתו יכול להיכנס לבידוד מלא. מי שקונה כרטיסים צריך לדעת שיש מצב שהמדינה תוכרז כמדינה אדומה".
לאחר מכן דיברה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס והודיעה על הוספתן של בריטניה, דנמרק ובלגיה לרשימת המדינות האדומות, שהטיסה אליהן תיאסר. ההחלטה תיכנס לתוקף תוך תוך 72 שעות. "אנחנו כל הזמן בדיונים לראות איך הכי נכון לצמצם את הסיכון", אמרה. בהמשך, כאמור, משרד הבריאות עדכן שבלגיה אינה אדומה - אך הדגיש: "בשלב זה, לא יחולו מגבלות מיוחדות ליציאה וכניסה מבלגיה, אך שכיחות האומיקרון שם נמצאת בעלייה - ועל כן יתכנו שינויים בהנחיות כבר בימים הקרובים".
4 צפייה בגלריה
שרון אלרעי פרייס במסיבת העיתונאים
שרון אלרעי פרייס במסיבת העיתונאים
שרון אלרעי פרייס מסבירה על התפשטות האומיקרון בעולם
(צילום: לע"מ)
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במסיבת העיתונאים
ניצן הורוביץ במסיבת העיתונאים
"אל תשאירו את הילדים חשופים לסכנה". הורוביץ
(צילום: רפי קוץ)
המשמעות היא שמי שיחזור לארץ מהמדינות הללו לאחר כניסת ההחלטה לתוקף בחצות הלילה שבין רביעי לחמישי יישלח למלונית בהתאם לנוהל הנוגע לכל החוזרים ממדינות אדומות. עם נחיתתם הם יעברו בדיקת PCR ויישלחו למלוניות עד לקבלת תשובה שלילית שלהם ושל כל הנוסעים שהיו איתם בטיסה. לאחר קבלת תשובה שלילית הם יועברו להמשך בידוד ביתי, וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה הם ישוחררו מבידוד. זאת ב
היא פירטה את הנתונים הידועים לפי שעה על האומיקרון וציינה כי "רואים בשלב הזה שהתחלואה באומיקרון היא יותר קלה בין המאושפזים", אך הדגישה כי "זה תחילתו של הגל". לדבריה, "האלימות שלו עדיין לא ברורה, חסר לנו מידע לגבי מבוגרים ואנחנו נדע את זה מאירופה". ד"ר אלרעי פרייס ציינה כי כמעט כל 55 המקרים של האומיקרון שאובחנו בישראל הם של נוסעים שחזרו מחו"ל או אנשים שידוע ממי נדבקו, ולכן "המצב בהחלט בשליטה" לדבריה.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אישר את הפרסום ב-ynet שלפיו במשרד דנים במתן מנה רביעית של החיסון נגד קורונה. "סבירות גבוה שנצטרך חיסון רביעי, אבל נצטרך לראות את העיתוי שלו. קרוב לוודאי שנצטרך אותו באוכלוסיות בסיכון יותר גבוה", אמר. לדבריו עדיין לא ידוע מתי תינתן זריקה רביעית לכלל האוכלוסייה.
4 צפייה בגלריה
נחמן אש במסיבת העיתונאים
נחמן אש במסיבת העיתונאים
פרופ' אש. "סבירות גבוה שנצטרך חיסון רביעי"
(צילום: לע"מ)
כמו כן בתשובה על שאלת ynet הבהיר שר הבריאות כי ילדים שחוסנו לאחרונה בשתי מנות נהנים מהגנה גבוהה גם נגד אומיקרון. "מי שמקבל את החיסונים עכשיו, למשל ילדים, תהיה להם הגנה טובה ולכן לא צריך לחכות שיהיה חיסון מיוחד", אמר.
לפני מסיבת העיתונאים השתתף הורוביץ בישיבת ממשלה שבה נדונה אפשרות להחמיר את ההגבלות על רקע התפשטות זן אומיקרון בעולם. השרים החליטו להאריך את ההגבלות על הנכנסים לישראל מחו"ל, ולערוך שינויים במתווה הכיתה הירוקה. ראש הממשלה נפתלי בנט הזהיר את השרים כי "אם לא ננקוט צעדים מיידיים - נגיע לסגר". כמו כן הביע בנט את תמיכתו בהחלת התו הירוק בקניונים.
השתתף בהכנת הכתבה: אדיר ינקו