אחרי שעלה בחודש מאי במעט, שיעור האבטלה הבסיסית בישראל, חזר לרדת. מנתונים שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בניגוד לחודש מאי בו עלתה האבטלה ל-3.5%, בחצי הראשון של יוני, היא ירדה לשיעור של 3%, שהם כ-129 אלף בני אדם. אם נוציא את מאי מהמשוואה, מגמת הירידה נמשכת כבר חודשים ארוכים. שיעור האבטלה בישראל ממשיך להיות מהנמוכים בעולם, וזאת למרות חשש מהאטה בשל העלאות הריבית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
שירות התעסוקה בימי קורונה
(צילום: קובי קואנקס)
מהנתונים מתברר כי שיעור האבטלה הרחב, הכולל את מפוטרי הקורונה (מי שעבד עד מרץ 2020 ולא חזר לעבוד מאז וגם מי שנעדר זמנית מהעבודה בגלל סיבות הקשורות לקורונה), ירד גם הוא, ל-4.3% (186 אלף איש) לעומת 4.7% באפריל ובמאי.
במקביל, גם שיעור התעסוקה המשיך לעלות מחודש מאי, אז עמד על 60.8%, ל-62.3%. שיעור זה לא כולל נעדרים זמנית מהעבודה, שמספרם גדל לאחרונה בשל תחילת התפשטות הגל השישי של נגיף הקורונה.
בחישוב של חצאי חודש, שהוא פחות מדויק משום שלא מתחשב בכל המשתנים שמחושבים בחישוב החודשי, במחצית השנייה של חודש מאי היו בישראל 158.7 אלף מובטלים, שהם 3.7%, לעומת, כאמור, המצב כעת בחצי הראשון של יוני (129 אלף מובטלים, שהם 3%).
בסך הכל היו בחצי הראשון של חודש יוני 6,675,100 בני 15 ומעלה שיכולים לעבוד, מתוכם נכללו בכוח העבודה - עבדו או חיפשו עבודה ולא מצאו - 4,290,300 נשים וגברים, מהם היו מועסקים 4,161,000 ישראלים.
ניתן לשער כי שיעור האבטלה ירד בצורה כל כך משמעותית מכמה סיבות:
  • יוקר המחיה מעלה חשש בקרב ישראלים שחיפשו עבודה משופרת להתפשר ולא להישאר עוד בבית ללא עבודה בתקופה שבה יתכנו אף פיטורים וקשיים להשיג עבודה חדשה.
  • תחילת הקיץ שמובילה בני נוער לתפוס מקומות עבודה שבהם עבדו קודם מבוגרים, כמו במסעדות, בבריכות, בבתי מלון וכדומה.
  • פתיחת המשק כולו, כולל כל אתרי הבילוי, לראשונה בקיץ לאחר שנתיים של פעילות מעטה יחסית בשל מגפת הקורונה.
עם זאת, נתוני האבטלה הנמוכים עד מאד עלולים להשתנות אם ההאטה במשק תיתן את אותותיה על התעסוקה ותביא לקראת החגים לפיטורי עובדים.