שתף קטע נבחר

רוחות רעות בחצר נתניהו

רבים בליכוד עוקבים בדאגה אחר המתחולל בלשכת היו"ר בעת האחרונה. יש מי שתולים את האשמה בחבורת היועצים הקרובה שעסוקים במאבקים ביניהם, במקום לקדם את הבוס: "נתניהו הוא בסך הכל אדם טוב, הבעיה שהוא מוקף באנשים שלא מתאימים לו. עם חבורה כזו הוא לא יכול ללכת ללשכת ראש הממשלה". ומה מקומה של שרה בכל זה?

זה זמן ארוך שמקורביו של יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, מנסים לשכנע אותו לעשות סדר בלשכתו. "הצרות שלך מתחילות בבית", אומרים לנתניהו דורשי טובתו בשיחות אינטימיות רבות, ולא מתכוונים לביתו הפרטי. חבריו של נתניהו, ולא רק הם, משוכנעים שהגיע הזמן לרענן את הלשכה שלו, ולהביא אנשים אחרים, מקצועיים יותר ומתאימים יותר לאדם במעמדו. או במילים אחרות: להביא אנשים שעסוקים קצת פחות במעמדם ובעצמם - וקצת יותר בענייניו של נתניהו.

 

פרשיות הנסיעות לחו"ל שנדונו בהרחבה בשבוע האחרון עוררו מחדש את הלחשושים על הצורך לבצע שינויים דרמטיים בסביבה הקרובה של יו"ר הליכוד. ניהול המשבר התקשורתי שהתעורר השבוע העלה סימני שאלה רבים באשר לכישוריהם ולהתאמתם של האנשים המרכיבים את לשכתו של נתניהו, והציפו סיפורים רבים על התנהלות מביכה בתוך הלשכה.

 

מקורבים ליו"ר הליכוד אמרו השבוע כי במקום לעזור לו - חלק מאנשיו אף "גורמים לו נזקים ממשיים". היו גם כאלה שהעלו את האפשרות הלא מוכחת כי חלק מהמידע המזיק שהתפרסם אודות נתניהו בתקופה האחרונה - מקורו בלשכה עצמה.

 

הניסיון להטיל על רעייתו של נתניהו, שרה, אחריות על כל דבר רע שקורה בלשכה יוצר אומנם כותרות צהבהבות, אבל נראה כי מדובר בברירת מחדל קלה מדי, שחוטאת לאמת המלאה ומסיטה את תשומת הלב מהבעיות ומההתנהלות הבעייתיות בתוך הלשכה עצמה.

זה נכון שהגברת נתניהו מחוברת לנעשה בלשכה בצורה אינטסיבית, אולי אינטנסיבית מדי, אך בימים האחרונים ציירו גורמים בליכוד תמונת מצב קודרת של ההתנהלות בלשכתו של נתניהו, שראשיה הם ארי ארו (מנהל הלשכה החדש), אופיר אקוניס (יועץ התקשורת), שלום שלמה (היועץ הפוליטי), שעיה סגל (יועץ אסטרטגי חדש-ישן), דינה ליבסטר (יועצת לתקשורת הרוסית) וסאני סנילביץ'.

 

התיאורים, שהושמעו על ידי גורמים שונים שאינם קשורים זה לזה, מתארים תמונת מצב של גנון במקרה הטוב, וחצר ביזנטינית במקרה הרע: רדיפת כבוד אישי של היועצים, יצירת קליקות וקואליציות זה נגד זה, חשדנות, חתירה זה תחת זה, חוסר הערכה וזלזול, רכילות, צרות עין, חוסר ביטחון, ומאבק אובססיבי כמעט על אוזנו ועל קרבתו של יו"ר הליכוד ורעייתו.

 

"יש בלשכה הזו אנשים שכל היום עסוקים ביצירת סכסוכים ואינטריגות", אומר גורם המקורב לנתניהו. "חלק מהאנשים שנמצאים היום בלשכה, עשו מאמצים גדולים כדי 'לחסל' את כל מי שלא היה לרוחם. פשוט חיסול שיטתי. חלק מהאנשים האלה שיושבים לידו חושבים שהם מינימום ביבי, וגם מתנהלים בצורה כזו, בזחיחות וביהירות נוראיות. הם עוקבים זה אחר זה ללא הרף, נדחפים לפגישות ומוכנים לעשות הכל כדי לוודא שנתניהו לא עושה שום דבר בלי שהם יהיו נוכחים. כך לא מתנהלת לשכה של מועמד מוביל לראשות ממשלה. זה יוצר נזקים כל יום", אמר המקורב.

   

היועצים רצים לספר לשרה

אחד הכלים של היועצים להשפיע על המתרחש בלשכה הוא לערב את הגברת נתניהו בפרטים הקטנים, ברכילויות - אבל גם בנושאים מהותיים. גורם בליכוד המכיר היטב את המתרחש בלשכה, מספר כי כשאחד היועצים חש חוסר ביטחון לגבי מעמדו, הוא רץ לטלפן לשרה נתניהו וספק לה מידע. בליכוד אומרים כי כמה מן היועצים העלו את שיטת "הטלפון לשרה" לדרגת אומנות של ממש. "כל פעם שיש משהו שהם רוצים שדעתם תישמע - הם רצים לטלפון", אומר גורם בליכוד. "זה ממש מגוחך לראות את האנשים האלה רצים להתרפס בפני שרה".

 

החשדנות ההדדית המאפיינת את היחסים הבין אישיים בלשכה יוצרת לא פעם מצבים מגוחכים. גורם בליכוד מספר כי היועצים השונים מנהלים מלחמות של ממש כדי לא להשאיר את נתניהו לבד עם יועץ אחר,

ואף מוכנים להקריב מחייהם האישיים לשם כך. "יש יועצים שמוכנים לרוץ אחרי נתניהו גם לשירותים, רק כדי לוודא שהוא לא מדבר בדרך עם מישהו אחר", מספר גורם בליכוד.

 

"ההתנהגות הזו הפכה כבר לבדיחה בקרב אנשי הלשכה ובליכוד כולו. זו לא התנהגות של יועצים המתאימים לנתניהו. הוא לא יכול להיות מוקף באנשים מהסוג הזה. זה פשוט לא מתאים", אמר.

 

עוד דרך של חלק מהיועצים לשמור על מעמדם - בעזרת יצירת קואליציות עם חברי כנסת ועם הנהלת הליכוד – המנכ"ל גדי אריאלי והיועץ המשפטי, עו"ד אבי הלוי. לכל יועץ יש את האיש שלו ואת הח"כ שלו, ויחד איתו הוא מנסה למשוך בחוטים בליכוד, במאבק עיקש נגד יועצים אחרים בלשכה.

 

"הוא חייב להחליף את האנשים", קובע גורם בליכוד המקורב לנתניהו. "אין להם שום ראיה פוליטית, ושום ראיה אסטרטגית. ללשכה אין עבודת מטה מסודרת מול חברי הכנסת,

וגם הפעילים בשטח רותחים על נתניהו כי הוא לא בא לבקר אותם. הלשכה מנותקת לחלוטין ממה שקורה בשטח, ויש תחושה של התנשאות בקרב הפעילים. נוצר ריחוק וניתוק".

 

מקורביו של נתניהו מיואשים ממה שהם רואים, ומנסים לשכנע אותו לפעול "לפני שיהיה מאוחר מדי". אחד מבכירי הליכוד אף טען כי ראוי להצמיד ליו"ר ח"כ שיסייע לו. לדברי אחד המקורבים, "נתניהו הוא בסך הכל אדם טוב. יש לו מינוסים כמו לכל אדם, אבל הבעיה שלו היא שהוא מוקף באנשים שלא מתאימים לו, שרואים בעיקר את עצמם, ועסוקים כל הזמן בקידומם האישי. עם חבורה כזו הוא לא יכול ללכת ללשכת ראש הממשלה".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. כותרות צהבהבות
צילום: אמיר כהן
מומלצים