שתף קטע נבחר

הגשתי לקבלן צרור דפים ואמרתי: "בנה לי בית"

לאחר שבחנתי לא פחות מ-8 הצעות מחיר נפלה ההחלטה הגורלית ונבחר הקבלן המבצע, שבידיו הפקדתי את המשימה: להפוך את החלום לבית

הקבלן הוא האדם החשוב ביותר במשחק הבנייה, במקביל לאדריכלית והמהנדס שלמרות חשיבותם הוא האדם שמממש הלכה למעשה את מה ששורבט עד כה על הנייר.

 

הוא האיש שכמעט במו ידיו ירים את הקירות, יטייח את הטיח ובקיצור - יהפוך רעיון הלכה למעשה. "קח" אני מושיטה לו צרור דפים, "בנה לי בית", ומקווה לטוב.

 

אבל קודם לכן, החלטתי לבדוק הצעות מחיר של 8 קבלנים. למה 8? ככה יצא. אמרתי לעצמי שזה מספר מספיק מכובד כדי להבין מי נגד מי וכמה נגד כמה. התכניות הוגשו לאחר כבוד לקבלנים בני דת משה ובני דת מוחמד כראוי במחוזותינו, רובם מגיעים ארוזים בג'יפים שחורים אם מחמת צרכי העבודה ואם מחמת דאווין הרווחים.

 

הגשתי והדגשתי שאני מבקשת מפרט טכני מפורט – סוג בטון, סוג הבלוק, שיטת הבנייה, מלט, איטום, דבקים, איטום, טיח פנים, טיח חוץ, צבע, שווי חומרי הגמר וערך לזיכוי, אלומיניום, נגרות, פרגולות, אינסטלציה, סניטריה, חשמל, מסגרות, מיזוג, ועוד...ובנוסף – ביקשתי לכלול את המטבח.

 

מה הסכום הריאלי לבניית בית?

אני, שמונחים כמו: בלוק תקני 5 חורים, בטון ב-300, פרימר מקשר, מפסקי פוזה, בטון רזה, יריעות בטומניות, רונדופן ואחרים, נשמעים לי במקרה הטוב כמו קללות עסיסיות, הייתי צריכה פתאום להבין שמהמונחים האלה בונים בתים. ולא רק זה – להבין את הטקסט וגם את הסאב-טקסט: מה זה אומר 5 חורים לעומת 7, למשל?

 

לאחר שקיבלתי את כל הצעות המחיר וישר התדפדפתי לשורה התחתונה לספור את הספרות, התעלפתי, התעוררתי משפריץ של מי דלוחים והבנתי שבית הוא עסק מאוד מאוד יקר, התחלתי להשוות את ההצעות ולהבין למה ומאיזו סיבה יש בהצעה אחת 6 ספרות ובאחרת 5 ספרות ולמה בין אלה שהן 5 ספרות יש הבדלים משמעותיים.

 

התמונה הייתה כזו: הצעה אחת הייתה מאוד יקרה והגיע ל-6 ספרות טבין וטקילין, 7 הצעות עדיין הצליחו להישאר בתחום 5 הספרות, כאשר 6 מהן היו כמעט אותו דבר ואחת התבוססה שם למטה עם הפרש ניכר של מזומנים.

 

המסקנה המיידית הייתה שאם 6 מדשדשות סביב אותו הסכום – סביר להניח שזה הסכום הריאלי של בניית הבית. מסכימים?

 

ההצעה היקרה לעומת הזולה

ההצעה הגבוהה הונחה בצד, לא כי לא היה לי כבוד אליה אלא כי חשבון הבנק שלי דחה אותה מכל וכל, וההצעה הזולה ביותר לא הפסיקה לקרוץ לי. הסתכלתי על המפרט של כולן וראיתי שכל הקבלנים משתמשים באותם חומרים פחות או יותר – מרביצים שכבה פה, יוצקים רולקה שם, אבל בגדול הם מציעים את אותו מפרט, כך שבסיס ההשוואה זהה.

 

הזמנתי חלק מהם לישיבת הסבר. בעיקר עלתה השאלה: למה ההוא נותן הצעה נמוכה יותר משלהם? היו להם תשובות כאלה ואחרות שלא ממש השביעו את רצוני או שכנעו אותי מספיק כדי להעניק להם מזומנים שממילא אין לי. מה שכן הבנתי הוא שרוב הקבלנים האלה הם גם מה שנקרא יזמי בנייה.

 

זאת אומרת שעל כל פרויקט בניה הם ממנים קבלן משנה לבניית הבית. קבלן משנה חותך את ליטרת הבשר שלו שהיא בערך 15% וזה מסביר מאוד בקלות ובמהירות את ההפרש בין ההצעות.

 

אז זימנתי את הקבלן בעל ההצעה הזולה יותר ובדקתי למה הוא כל כך זול יחסית לאחרים. הוא אמר: "אין לי קבלן משנה ואני מנהל את הבנייה בעצמי ולכן אני יותר זול". האומנם זו הסיבה או שמא הבניה ממש פארשית? ביקשתי ממנו ממליצים והלכתי לחקור מה אומרים עליו תושבי המושבה והסביבה ששכרו את שירותיו.

 

חוזים - פרנסה לעורכי דין

המחמאות הפליגו מכאן ועד סוף הימים ואלה הדברים החשובים שנאמרו לי: הוא כמו סרגל (בנוגע ליושרה), כמו ברזל (בנוגע למילה), גמיש (בנוגע לשינויים), כמו בטון (בנוגע ללוחות הזמנים), כמו פלדה (עם צוות העבודה), ונעים ומשובב לב (בנוגע לאופי). והכי חשוב (זה אמר לי מפקח אחד בכבודו ובעצמו) – לא צריך מפקח!

 

מששתי את הבתים שהוא בנה (והוא בנה המון במושבה!), בחנתי אם הרצפה ישרה והקירות לא סדוקים והגעתי למסקנה שנכון שהוא זול, אבל בכל זאת יש בו משהו...הבטתי ישר בעיניו וראיתי דרך משקפי השמש שלו את מה שאני מחפשת בקבלן שלי ואז התיישבתי לערוך את החוזה.

 

החלטתי על קבלן מפתח כולל הכול – מטבח, אלומיניום, חוץ ופנים. זה לא אומר שלא אשווה מחירים של חברות אחרות למטבח או אלומיניום אבל בינתיים הוא מקבל את האפשרות לספק לי הכול. מאחר והקבלן שלי מתמצא היטב בלאו-טק וממש לא בהיי-טק לקחתי על עצמי את עריכת החוזה והדפסתו. אספתי מספר חוזים ושקעתי בקריאתם.

 

אני לא רוצה להלאות אתכם בכל סעיפיו החשובים מאוד, במיוחד שידיד טוב אומר שחוזים הם הפרנסה לעתיד של עורכי הדין, אבל מה שחשוב לי להדגיש הוא שיש 10 שלבי תשלומים כאשר הראשון בהם הוא רק לאחר יציקת היסודות (ולא דקה אחת קודם לכן!) והאחרונה היא רק לאחר קבלת טופס 4.

 

למרות המחאות, ויתרתי על מפקח

בנוסף לכך – הסעיפים כוללים – פרשנות, הצהרות הצדדים, בניית הבית, מינוי המפקח, השלמת הבית ומסירתו, עיכובים בהשלמת הבית ו/או מסירתו, בדק ואחריות, התמורה, המחאת זכויות, אחריות למעשי נזיקין ובטוח, הפרות וסעדים, שונות, נספח התשלומים והמפרט הטכני.

 

המפרט הטכני כולל: חיבורים לתשתיות, עבודות שלד, עבודות פיתוח, עבודות טיח, עבודות צבע, עבודות ריצוף ושיש, עבודות אלומיניום, נגרות, דלתות ופרגולות, אינסטלציה וסניטריה, מערכת חשמל ועבודות איטום.

 

על המפקח ויתרתי (צעקות מכל עבר) כי החלטתי שקודם כל הוא לא צריך מפקח (ראו לעיל) ושנית – אני, א. האדריכלית וש. המהנדס נעשה את העבודה.

 

ועכשיו תגידו שאני לא גדולה מהחיים? גם שכרתי קבלן וגם כתבתי חוזה ועכשיו אני מחכה על קוצים לסיום השביתה כדי לקבל את ההיתר. כשהוא יגיע בשעה טובה נוכל לעלות מיד הקרקע בטוריה וקלשון ולא נבזבז את זמננו לשווא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים