שתף קטע נבחר

כשהשיפוצניק מעגל פינות - מצעד העוולות

קירות עקומים, הפרשי גבהים בין אריחי הרצפה ואפילו הטמנת הפסולת מתחת לאדמה, הם רק חלק קטן מהרעות החולות שנתקלים בהן לקוחות לא מנוסים. התוצאות עלולות להיות כאב לב במקרה הטוב, וסכנת חיים במקרה הרע. מה אפשר לעשות?

שיפוץ מבנה זה תהליך יקר, בסיומו מצופה כי קבלן השיפוצים שנשכר לשם כך יעשה עבודה נפלאה. אולם בפועל, במקרים רבים מגלה מזמין העבודה, כי העבודה בוצעה ברשלנות, תוך ניצול חוסר בקיאותו ברזי מלאכת השיפוץ.

 

 

התוצאה: חור ענק בכיס, כאב לב על חלום הדירה המשופצת שהתנפץ לרסיסי קרמיקה זולה ומשאבי אנרגיה רבים שמופנים לריצה אחרי קבלן השיפוצים, שיעמוד בזמנים וכפי שסוכם בחוזה. לפניכם מצעד העוולות הטיפוסיות הנגרמות בשל התנהלות רשלנית של חלק מקבלני השיפוצים.

 

תקן? תן לסיים את העבודה ולחזור הביתה

רבים מקבלני השיפוצים אינם בקיאים בהוראות החוק, בתקנות הבנייה ובהנחיות של הגורמים השונים, כל שכן מיישמים. הנזק שנגרם כתוצאה מכך לבעל הדירה אינו מסתכם רק בליקוי קוסמטי, אלא בהגברה משמעותית של הסיכון לפציעה. כך, אין זה נדיר במחוזותינו שקבלני שיפוצים מרצפים חדרים רטובים ומרפסות שמש בקרמיקה שאינה מונעת החלקה, בונים גרם מדרגות בלי לשמור על אחידות במידות המדרגות ואף משתמשים בחומרי בניין לא תקניים ובאיכות נמוכה.

 

סדקים בקירות חוץ ()
סדקים בקירות חוץ

 

התאונות שמסתיימות בשבר או בפציעה קלה, לא מגיעות לכותרות, אך מדובר בפציעות שאת רובן ניתן היה למנוע. לא כתוב בשום מקום כי ביצוע של עבודת טיח בעוביים שונים, מבלי רשתות לחיזוק התשתית, תהיה מנת חלקם של מזמיני עבודה רבים.

 

בניית קיר ישר – בקשה מוגזמת?

חוסר המקצועיות של חלק מקבלני השיפוצים, מובילה לא פעם לפגיעות המאופיינות "כליקוי בנייה" - פגיעה במבנה ואף בשלד שלו. אסור להקל ראש במשמעות ההנדסית של פגיעות אלו, שכן בחלק מהמקרים, למזמין העבודה אין כלל מושג כי עבודתו הרשלנית של הקבלן הביאה לירידה בחוזק השלד ואף מסכנת את יציבותו. כך, לעיתים נתקלים בקבלני שיפוצים שפגעו וסיתתו קורות בטון, פתחו פתחים ברצפות או תקרות וכיוצא באלה.

 

במצעד הרשלנות בהקשר זה, ניתן לכלול גם שימוש בקונסטרוקציה לא נכונה בקירות הגבס. כך למשל, אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם במקום להשתמש בפרופיל מלא, הקבלן חיבר שיירי פרופילים עד שהוא קיבל את המידה הרצויה. פעולה זו יוצרת פרופיל שאינו עומד בחוזק המלא כפי שנדרש ומסכן את הסובבים. 

 

צבעים שונים באלומיניום ()
צבעים שונים באלומיניום

 

ומצעד הליקויים ממשיך: במקרים רבים אנו מגלים שקבלני השיפוצים סללו קווי אינסטלציה וחשמל בקווים שאינם ישרים, או יצרו גימור טיח לא מקצועי. לכאורה, אין דבר יותר בנאלי מאשר הדרישה לבנות את הקיר באופן ישר, אולם בפועל, קירות רבים נבנים בשיפועים, שחורגים מהתכנון.

 

 

סלילת קווי חשמל לא בקווים ישרים ולא על פי התוכנית ()
סלילת קווי חשמל לא בקווים ישרים ולא על פי התוכנית

 

כך למשל, בדירה בגבעתיים שעברה שיפוץ לאחרונה, קבלן השיפוצים בנה קירות עקומים והיה צורך ליישר את הקירות, באמצעות בניית קירות גבס בצמוד לקירות הבנויים. שיא החוצפה היה שהקבלן דרש תוספת תשלום על עבודה זו שמלכתחילה עשה טעויות ומי שהיה צריך לשלם על כך הוא בעל הנכס. 

 

סלילת צנרת מים בשיפעים לא נכונים ()
סלילת צנרת מים בשיפעים לא נכונים

 

הרצפה ישרה, תחליף את הסוליות

לריצוף הרשלני מגיעה התייחסות נפרדת, שכן מתברר כי זו מלאכה שלא פעם מתבצעת באופן רשלני, לעיתים עד כדי סיכון לגרימת נזק פיזי. מילא כי השיפוע ברצפה וגימור הרובה נראה איום ונורא, אולם לא מעט מקרים מסתיימים במקרה הטוב באצבע שבורה, ובמקרה הרע באשפוז ארוך בבית החולים.

 

אריחים בגוון שונה ברצפה ()
אריחים בגוון שונה ברצפה

 

העבודה הלקויה מתבטאת בהנחה של אריחי קרמיקה חלולים ברצפה ללא הנחת טיט מלא מתחת לאריח, ויצירת שיפועים לא נכונים ברצפה שגורמים להפרשי גבהים בין אריחים ברצפה. אם לא די בכך, מעת לעת נוצרים גם כתמים על אריחי הקרמיקה. לעיתים אף מדובר באריחים מאיכות ירודה, שעומדים בניגוד גמור למסוכם ויוצרים בסופו של דבר רצפה עקומה ומכוערת.

 

אריחים חלולים ברצפה ()
אריחים חלולים ברצפה

 

לא מספיק שבבית אני מוריד את הזבל?

לעיתים מגלה מזמין העבודה עם סיום עבודת השיפוץ, כי הזבל שהובטח שיפונה על ידי הקבלן  נותר במקומו, בין אם בתוך הדירה או בסמוך לכניסה לבניין. במקרה קיצוני קבר הקבלן את הפסולת מתחת לאדמה והדבר התגלה רק לאחר שבעל הנכס הזמין חברת גינון, שהניחה תשתיות למים וחשפה את מעשיו.

 

בזה לא מסתיימת המסכת: בדקנו לאחרונה בניין מגורים בן 11 קומות בלב תל אביב, שבתום עבודות שיפוץ שטחיו המשותפים, נוכחו הדיירים לגלות כי שיירי צבע נותרו על חלונות הדירות, קירות שחופו באבן נצבעו, והפסולת כמובן, נותרה בחצר.

 

מכניסים את האלמנט

חלק מקבלני השיפוצים מנצלים לעיתים את חוסר בקיאותו של מזמין העבודה במחירי העבודות והחומרים השונים. אין זה נדיר למצוא בעלי דירות, שנוכחו לגלות כי הקבלן חייב אותם על אלמנטים שנכללו במסגרת הסיכום הראשוני. כך למשל, חיוב יתר על בניית קרניז גבס, צביעה נוספת, נקודות מים וחשמל נוספות, החלפת חלונות, החלפת גופי חשמל,התקנת כלים סניטריים וכדומה.  

 

אין המדובר ב"עוקץ" היחיד אותו חווים מזמיני העבודה. תוספות מחיר מופרזות על תוספות בנייה, גם הם מנת חלקם של רבים, אולם שיא השיאים של עזות המצח הינו חיוב יתר על הוספת "ימי עבודה".

 

כך, במקרה שנתקלנו בו לאחרונה, בעל דירה בכוכב יאיר שהתקשר עם קבלן שיפוצים לביצוע "רמונט", בלע בקושי את "הגלולה המרה" בדמות תמחור אסטרונומי של העבודה, אולם נוכח לדעת בסופה כי הקבלן, בניגוד גמור למסוכם, דורש ממנו תוספת תשלום בגין ימי עבודה, חרף העובדה כי הסעיף כלל לא הופיע אף לא במרומז במסגרת החוזה שנחתם בניהם. 

 

איך צריך לפעול לאחר שנתגלה הנזק?

אם התגלו פגמים בעבודות השיפוץ עד לאחר שנה מיום סיום העבודה, יש לדרוש מהקבלן שביצע את העבודה לתקנם בלא דיחוי, זאת מכח האחריות שחלה על כל בעל מקצוע המספק שירותים.

 

קיומו של הסכם יקל על בעל העסק או הדירה לאלץ את הקבלן לתקן את הנזקים. בכל מקרה, החוק מטיל על הקבלן חובות שנובעות מאחריותו על טיב המוצר שסיפק או השירות שנתן.

 

לאחר גילוי הנזק יש לפנות מיד לקבלן, להציגו בפניו ולדרוש כי הנזקים יתוקנו לאלתר. אם הקבלן לא מסכים לשאת באחריות המלאה ולתקן את הנזק ללא דיחוי, יש לפעול לאסוף אסמכתאות המהוות ראיות קבילות לצורך הכנת תביעה משפטית כנגדו. לצורך כך, יש להסתייע במהנדס או גורם מומחה אחר מתחום ליקויי הבנייה, על מנת שיגבש אומדן לנזק, המצביע על הגורם שאחראי להיווצרותו.

 

לעיתים נוטלים חלק במלאכת השיפוץ שורה של אנשי מקצוע ו"גבולות הגזרה" של כל אחד מהם לא ברורים. לפיכך, חתימת הקבלן על החוזה שכולל סעיף המטיל עליו אחריות בגין עבודתם של כלל קבלני המשנה, תקל על בעל העסק ותפטור אותו מחובת ההוכחה לגבי הגורם הספציפי שהתרשל.

 

הכותב הינו מהנדס בניין, ומנכ"ל חברת הדס ביקורת מבנים המתמחה בבדיקת ליקויי בנייה 

פורסם לראשונה 13/11/2011 19:05

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Index Open
בנית מדרגות שלא לפי התקן
מומלצים