שתף קטע נבחר

האם התינוק שלך מקבל מספיק פלואוריד?

ההוראה לא להכניס פלואוריד לתחליפי חלב אם, הפסקת הפלרת המים ונתונים המראים שמקור ההזנה העיקרי עבור תינוקות בחצי השנה הראשונה לחייהם הוא תחליפי אם, מעלים את השאלה האם התינוקות בארץ מקבלים מספיק פולואוריד בהתחשב בעובדה שזה נחוץ לבניית וחיזוק העצמות והשיניים

הפלואוריד נחוץ לבנייה וחיזוק העצמות והשיניים, גם לפני בקיעתן, וחלב אם מכיל ריכוזים משתנים של פלואוריד בהתאם לתזונת האם. יחד עם זאת, יצרני תרכובות להזנת תינוקות בישראל מונחים שלא להכניס פלואוריד לאבקות המשמשות להזנת התינוק כתחליף לחלב אם. עם הפסקת הפלרת המים בישראל חשוב לבחון את צריכת הפלואוריד בקרב תינוקות שניזונים מתחליפי חלב אם ולוודא שהם מקבלים את הצריכה המספיקה המומלצת עבורם.

 

עוד כתבות בערוץ הבריאות :

 

הפלואוריד משמש חלק ממבנה האמייל המתפתח ובכך מחזק ומקשיח אותו ומקטין סיכון לעששת, יש בו אפקט מערכתי עבור ילדים עד זמן בקיעת כל שיני הקבע - בדרך כלל עד גיל 12 שנים. הצריכה המספיקה עבור תינוקות עד גיל חצי שנה עודכנה בשנת 1997 ונקבעה על פי תכולת הפלואוריד בחלב אם. על פי נתונים אלו תינוק יונק מקבל 0.01 מ"ג פלואוריד ליום (טווח: 0.01- 0.03 מ"ג/יום).

 

חלב אם מכיל פלואוריד בריכוזים משתנים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חלב אם מכיל פלואוריד בריכוזים משתנים(צילום: shutterstock)

במחקרים שנעשו בשנים מאוחרות יותר נמצאו ערכי פלואוריד גבוהים יותר בחלב אם. כך, למשל, מחקר משנת 2000 שבדק תכולת חלב בקרב 57 אמהות מיניקות מאזורים ללא הפלרת מי שתייה, מצא רמות ממוצעות של 0.019 מ"ג /ליטר ( טווח 0.015-0.023 מ"ג/ליטר). במחקר משנת 2007 בקרב 125 אמהות מיניקות 5-7 ימים לאחר הלידה, רמת הפלואוריד הממוצעת בחלב עמדה על 0.006 מ"ג/ליטר (טווח 0.004-0.01).

 

על פי משרד הבריאות הנקה היא התזונה המיטבית עבור תינוקות וההמלצה לאימהות היא הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה. נתוני המשרד מראים כי משנים 2009 ועד 2012 שיעור האמהות המיניקות הנקה בלעדית עמד בממוצע על 58% בגיל חודשיים ועל 20% בגיל חצי שנה. מכאן שהזנה באמצעות תחליפי חלב אם (הכוונה לאבקה שיש להמיס לפי הוראות היצרן במים רתוחים), היא מקור ההזנה העיקרי עבור תינוקות רבים בישראל בחצי השנה הראשונה לחיים.

 

על פי הנחיות שרות המזון הארצי במשרד הבריאות לגבי הרכב תרכובות מזון לתינוקות ופעוטות "אין להוסיף פלואור לתרכובות מזון לתינוקות". בדיקה של טבלת התכולה של תרכובות המזון לתינוקות המובילות בישראל, מעלה כי אכן הפלואוריד נעדר מרשימת הרכיבים. מכאן שהמקור העיקרי לפלואוריד בפורמולה הוא המים בהם ממסים את האבקה. בתדריך להזנת הפעוט של משרד הבריאות משנת 2012, בחלק הדן בנוזלים בתזונת הפעוט מומלץ השימוש במי ברז כשתייה וכבסיס להכנת תמ"ל בשל הנימוק כי הם "מכילים תוספת של המינרל פלואוריד (החיוני לבריאות השיניים)". הרתחת מים, המומלצת עבור תינוקות עד גיל שנה, אינה מסלקת מהמים את הפלואוריד.

 

המים בישראל נחשבים דלים בפלואוריד (צילום: Index open) (צילום: Index open)
המים בישראל נחשבים דלים בפלואוריד(צילום: Index open)
 

פלואוריד מהווה חלק מקרום כדור הארץ ולכן ניתן למצוא אותו באופן טבעי בכל מקורות המים ברמות שונות. מי השתייה בישראל נחשבים למים דלים בפלואוריד, ומאז הפסקת הפלרת המים בישראל החל מאוגוסט 2014 מי השתייה אינם מכילים עוד את התוסף. על פי תקנות בריאות העם רמות הפלואוריד במי השתייה אמורות להיבדק אחת לתקופה וסביר להניח שהרמות ישתנו ממקור מים אחד לשני.

 

מים מותפלים אינם מכילים פלואוריד היות והוא מסולק מהמים בתהליך האוסמוזה ההפוכה. נכון לעכשיו נתונים אודות

רמות הפלואוריד הטבעיות המצויות במי השתייה ברחבי הארץ, אינם מובאים לידיעת הציבור הרחב. גם לא ברור האם רמות אלו יפורסמו והאם יובאו לידיעת מטפלים כגון רופאי ילדים, רופאי שיניים, ואחיות טיפת חלב, שהוגדרו על ידי משרד הבריאות כמקדמי בריאות השן.

 

תכולת הפלואוריד במי השתייה חשובה על מנת לקבוע האם יש צורך בתוסף, בייחוד עבור ילדים המצויים בסיכון גבוה לעששת שיניים. כמו כן, רוב המים המינרליים המיוצרים בישראל אינם מכילים פלואוריד - הרכבם הקבוע מפורסם לכל ומאפשר לצרכנים להשוות את תכולת המינרלים שבמים. המים המינרליים של נביעות, היחידים המכילים פלואוריד בזכות חלחול בסלעי גיר ודולומיט, מכילים 0.22 מ"ג פלואוריד לליטר ומתאימים לשמש כבסיס להכנת תמ"ל עבור תינוקות בגלאי 0-6 חודשים.

 

שרון דבוש חלילי, דיאטנית קלינית R.D. ויועצת מדעית לחברת "נביעות"






 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
האם התינוק שלך מקבל מספיק פלואוריד
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים