שתף קטע נבחר

מילאנו: בר מצווה בצל הקורונה

האיסור על התקהלות המונית מחשש להדבקות נוספות בווירוס הקורונה תופס את יהודי המקום רגע לפני חג הפורים. בינתיים הם מנסים לסייע אחד לשני ככל הניתן. ובכך, הנער היהודי איטלקי רובן גולרן נאלץ לבטל את חגיגת בר המצווה שתוכננה לו - והסתפק בשמחה צנועה במקום

רובן גולרן התכונן שנה וחצי לבר המצווה שלו. ביום שלישי התכוונה המשפחה לקיים טקס חגיגי כאשר יניח תפילין בפעם הראשונה. בחמישי בערב תוכננה מסיבת ענק עם קייטרינג שכבר הוזמן ממסעדה ישראלית מקומית כשרה, וביום שבת – העלייה לתורה בבית הכנסת.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>    

 

ביום ראשון התחוור להוריו של רובן שבגלל התפשטות המהירה של נגיף הקורונה  בצפון איטליה צריך לבטל הכול. הרשויות אסרו על התקהלויות גדולות ולמחרת גם הורו למוסדות הדת לסגור את שעריהם, בכדי למנוע הדבקה המונית של ציבור המתפללים.  600 מבני המשפחה והחברים היו אמורים להתאסף במילאנו כדי לחגוג עמו את בר המצווה. אחרי חודשים ארוכים של לימודים, חזרות והכנות רבות הכל היה מתוכנן ומוכן. אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד.

 

קראו עוד בערוץ היהדות

 

"הוא למד הכול, היה מוכן וציפה מאוד להגעת המשפחה. ואז הבנו שזה לא הולך לקרות. 'בית הכנסת סגור'. אמרו לנו והוסיפו שאם רובן מתעקש, הוא יכול לבוא עם ההורים בלבד", מספרת נטלי גולרן, אמו. "הוא היה עצוב, אבל לאורך כל הדרך נהג בבגרות ואמר 'זה בסדר. זה בסדר, אימא. יהיה בסדר׳. אנחנו מאד גאים בו על כך".

 

נער הבר מצווה רובן גולרן מניח תפילין בבית הכנסת במילאנו. עקב התפשטות נגיף הקורונה באזור, נאלצו גולרן ובני משפחתו לבטל את החגיגות ולהסתפק בטקס מצומצם למשפחה הקרובה  (באדיבות משפחת גולרן)
נער בר המצווה רובן גולרן מניח תפילין בבית הכנסת במילאנו, בטקס מצומצם למשפחה הקרובה (באדיבות משפחת גולרן)

 

בני המשפחה התקשרו עם עשרות הקרובים והחברים מסביב לגלובוס וביקשו מהם לבטל את הטיסות שהזמינו. במקום 400 המוזמנים שתוכננו להגיע ביום שלישי לטקס הנחת התפילין, השתתפה רק את משפחתו הקרובה. גם המסיבה שתוכננה לחמישי בלילה בוטלה ובני המשפחה המצומצמת יצאו לארוחת ערב במסעדה שהייתה אמורה לספק את האוכל לאירוע. כמובן שגם החגיגה הגדולה בבית הכנסת לאחר העלייה לתורה של רובן - בוטלה אף היא.

 

עיר בעוצר:

במהלך השבוע הזה, מספרים יהודי מילאנו, העיר הידועה כבירה הכלכלית של איטליה כאילו נסגרה: משחקי הכדורגל בוטלו. ה"דואומו" - אטרקציה תיירותית בדמות קתדרלה עוצרת נשימה - נסגרה למבקרים. מסעדות הונחו לנעול את שעריהן מוקדם מהרגיל, לפני שהמקומיים יוצאים ל״אפריטיבו״ (מנהג איטלקי בו נוהגים לשתות אלכוהול בליווי נשנוש קל) שלפני ארוחת הערב.

 

מניח תפילין בפעם הראשונה  (באדיבות המשפחה)
רובן גולרן מניח תפילין בבית הכנסת במילאנו(באדיבות המשפחה)

 

ליהודי מילאנו – כ-10,000 במספר – ההתמודדות קשה בדיוק כמו לשאר התושבים, אבל גם קצת יותר. בתי הספר סגורים, כך שהם עסוקים בלחפש סידור לילדים שנשארו בבית, בעלי העסקים מגלים כי הם מוטרדים גם מהנטישה ההמונית של התיירים בעיר.

 

עוזרים אחד לשני לעבור את זה 

בימים הראשונים הייתה גם התנפלות על חנויות מזון. האיסור על התקהלויות גדולות נמשך - ואיש אינו בטוח מתי ישובו החיים למסלולם."אנחנו מרגישים כמו כל מי שנמצא במילאנו כי מדובר במצב מוזר ולא רגיל", אמרה קלאודיה בגנרלי, ממייסדות בית הספר היהודי המקומי. "כולם קצת בהלם...תוך יום אחד הם הודיעו שבתי הספר סגורים ועל ההורים להתמודד עם זה".

 

מרססים איצטדיון ב נאפולי איטליה נגיף קורונה (צילום: EPA)
משחקי הכדורגל בוטלו(צילום: EPA)

 

סגירת מבני הדת הובילה כמה מבני הקהילה לארגן מנייני תפילה בדירותיהם הפרטיות, כך למשל, לטובת אבלים שקוראים קדיש. "כמה אנשים נפגשים בדירות רק בשביל להשלים מניין, אבל אין אנשים מבחוץ", סיפר מיילו חצבני, נשיא הקהילה היהודית של מילאנו. "אלו אנשים המכירים איש את רעהו".

 

ברית מילה ללא סעודה

ולא רק חתני בר מצווה סובלים מהמצב החדש: ביום שני הייתה אמורה להיערך בבית הכנסת ברית מילה בהשתתפות כ-100 מוזמנים ושולחן גדוש במאפים איטלקיים. במקום זאת, ערך את הברית מוהל הקהילה הרב שמואל חזקיה ,בבית הכנסת עם קומץ בני משפחה, ובלי הסעודה המסורתית. "הכול הלך מאד מהר", הוא משחזר. 

 

חזקיה מספר כי למעט האיסור על התקהלויות החיים ממשיכים כמעט כרגיל אבל אי אפשר להתעלם מכך שהתיירים נעלמו מהרחובות. "איטליה ומילאנו מתקיימות מתיירות, אנשים יוצאים ומבזבזים, ולרוע המזל זה מה שחסר", הוא אומר. "אפשר להרגיש שהם חסרים. אנחנו חוששים כי השבת לא יהיה קידוש, ולא יהיו אורחים להזמין לערב שבת".

 

ובכך, הקהילה היהודית של מילאנו ביטלה את התכניות והשיעורים הרגילים כולל אירועי פורים שנקבעו מראש, אם כי הם עדיין מקווים שהמצב ישוב לקדמותו לפני החג. הקהילה הקימה צוות שיעזור לתושבים יהודיים המתגוררים בגפם וזקוקים לאוכל ושירותים נוספים. הסטודנטים שמבלים שנה בישראל והיו בחופשה בבית, נתקעו מבלי יכולת לשוב ללימודיהם. בינתיים, מוצעים שיעורי ווידאו בבית הספר היהודי במקום.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים