שתף קטע נבחר

השבוע העמוס של אולמרט: הלחץ מגיע לירושלים

קנצלרית גרמניה, סגן נשיא ארה"ב, המועמד הרפובליקני לנשיאות, ושר החוץ של רוסיה - כל אלה ינחתו השבוע בנתב"ג ויעלו לרגל לבירה. גם שר החוץ הבריטי ביקש להגיע. הסיבה לגל הביקורים היא החשש בקרב הקהילה הבינלאומית מהתלקחות מחודשת בעזה ופגיעה בתהליך אנאפוליס

שבוע מדיני עמוס לחצים צפוי לישראל לקראת סדרת ביקורים של מדינאים זרים, שתחל היום (א'). הממשלה בראשותו של אהוד אולמרט תתבקש בידי האורחים לשמר את תהליך השלום לפי הבנות ועידת אנאפוליס ולא להיגרר לעימות מזוין ברצועת עזה.

 

סוף שבוע של אש בדרום:

  • צה"ל תקף חוליית קסאם ברצועה; שלושה נהרגו
  • מסוק שטס מעל עזה נפגע מקליע; אין נפגעים
  • שלוש רקטות נורו לנגב המערבי בעת ביקור וילנאי 

     

    במהלך השבוע יגיעו לירושלים קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ושמונה משרי ממשלתה, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב ג'ון מקיין ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב. במוצאי שבת ינחת בישראל סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני.

    שר החוץ הבריטי, דיוויד מיליבנד, עשוי לבקר אף הוא השבוע לישראל, אך מפאת אילוצי לוחות זמנים לא ברור אם יוכל לעשות כן.

     

    הסיבה לגל הביקורים הגדול היא החשש בקרב הקהילה הבינלאומית לאפשרות של התלקחות בעזה. העולם בוחן את ישראל בהססנות וירא מפני מבצע צבאי גדול של צה"ל שעלול לגרום לריסוק הסופי של תהליך אנאפוליס. כמו כן, מוטרדים מהמצב ההומניטרי ברצועה על רקע הסגר שהטילה ישראל על האזור.

     

    בעיה נוספת שמטרידה את מנוחת המדינאים השונים היא הודעת ישראל על הבנייה של מאות יחידות דיור בגבעת זאב, ותכניותיהם של שר הבינוי והשיכון, זאב בוים, ושר הביטחון, אהוד ברק, שנחשפה ב-ynet, לבנות כ-2,000 יחידות דיור נוספות במזרח ירושלים, בעוטף הבירה וביהודה ובשומרון. 

     

    רייס: אווירה טובה למען רוח אנאפוליס

  • בארה"ב סבורים כי ישראל והפלסטינים אינם עושים מספיק כדי לקדם את התהליך המדיני. מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, אמרה כי "חשוב שהצדדים יעשו כמיטב יכולתם ליצור אווירה טובה למען רוח אנאפוליס". דברים ברוח דומה נאמרו גם על ידי פרנסי האיחוד האירופי שהתכנסו שלשום בבריסל.

     

    המשך ירי הרקטות מרצועת עזה והפיגוע הרצחני בישיבת "מרכז הרב" בירושלים מחד, לצד פעולות צה"ל בעזה ובבית לחם, המשך הסגר והעיצומים הכלכליים על עזה, אי-מתן הקלות במחסומים לפלסטינים מאידך, הובילו שורת מנהיגים ושרים לבוא לירושלים ולרמאללה כדי לחזק את התהליך המדיני מול נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן).

     

    קנצלרית גרמניה תנחת בצהריים בנמל התעופה בן גוריון. בשעות הצהריים תיוועד מרקל עם הנשיא, שמעון פרס, בשדה בוקר, ובערב תסעד עם ראש הממשלה אולמרט. מחר צפויה מרקל לבקר במוזיאון "יד ושם", ומשם תמשיך עם שמונת שריה לישיבה משותפת של שתי הממשלות - הישראלית והגרמנית. זהו אירוע יחיד מסוגו, שנועד להמחיש על את היחס המיוחד לו זוכה ישראל מגרמניה. בשני בצהריים יקיימו אולמרט ומרקל מסיבת עיתונאים משותפת. במהלך ביקורה היא תיוועד בנוסף עם שרת החוץ, ציפי לבני, שר הביטחון, אהוד ברק, יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, ויו"ר הכנסת, דליה איציק.

     

    בתוך כך, גורמים מדיניים בירושלים הביעו פליאה לנוכח הדיווחים בעולם, לפיהם בחודש יולי תתקיים ועידת המשך לאנאפוליס בברלין, שתעסוק בניסיון לקדם את התהליך המדיני. גורם מדיני בכיר הבהיר שככל הידוע לישראל, מדובר בוועידה שתעסוק ב-Eucops, שמשמעה חיזוק המשטרה הפלסטינית. "אין המדובר בוועידת שלום, אלא בוועידה טכנית במהותה", הבהיר.

     

    מקיין יטוס במסוק בשמי הארץ

    ביום שלישי בערב אמור להגיע לישראל הסנאטור האמריקני מקיין, שבמהלך ביקורו צפוי להיפגש עם ראש הממשלה ולסייר בשמי ישראל במסוק לצד השר ברק. סגן הנשיא צ'ייני, שיגיע במוצאי שבת לביקור בין יומיים, יוועד אף הוא עם אולמרט והשרה לבני. צ'ייני יבקר גם ברמאללה, שם יפגש עם אבו מאזן וראש ממשלתו, סלאם פיאד.

     

    שר החוץ הרוסי לברוב יגיע לישראל ביום חמישי, וביקורו נחשב בישראל לחשוב מכולם,

    בעיקר במסגרת מאמצי הממשלה לעצור את איראן מלהשיג נשק גרעיני.

     

    ראש הממשלה טילפן אמש לנשיא רוסיה היוצא, ולדימיר פוטין, וזה גינה את רצח שמונת תלמידי הישיבה. מלשכת אולמרט נמסר שפוטין הבהיר כי "הקמת ישראל היא אחד האירועים החשובים ביותר בהיסטוריה המודרנית". פוטין גם ניצל את שיחת הטלפון כדי לברך את ישראל לרגל חגיגות ה-60. מלשכת אולמרט לא נמסר על נושאים מדיניים, שככל הנראה עלו גם כן בשיחה, כמו המתיחות בעזה, הסגר הישראלי על הרצועה וסוגיית הגרעין האיראני.



  • פורסם לראשונה 15/03/2008 23:33

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אולמרט. לחץ
    צילום: AFP
    אולמרט. יחס מיוחד לישראל
    צילום: איי אף פי
    לברוב. איראן על הפרק
    צילום: איי פי
    מקיין. טיסה בשמי הארץ
    צילום: רויטרס
    מיליבנד. יבוא או לא?
    צילום: רויטרס
    מומלצים