שתף קטע נבחר

"אם האולפנים ייסגרו - עולים יעזבו את הגיור"

כבר חצי שנה שדריה ורובלבסקי עוברת את תהליך הגיור עם ילדיה, בני 8 ו-10, שאף עברו במסגרת זו לבית ספר דתי. כעת עומדים המכונים הגדולים בפני סכנת סגירה, לאחר שהחלטת ממשלה בעניין תקצובם לא ממומשת בפועל, כפי שנחשף ב-ynet - והעולים חוששים שיצטרכו להתחיל הכול מחדש

 

התקציבים לא עוברים על אף החלטת ממשלה בעניין לפני כחצי שנה, המשכורות לא משולמות – ומכוני הגיור בסכנת סגירה ממשית. עולים חדשים המצויים בעיצומו של תהליך הגיור חוששים לעתידם, ומדברים על נטישת התהליך לחלוטין, וכל זאת בשעה שמרבית העולים כיום מחבר המדינות לשעבר אינם מוכרים כיהודים, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

כבר חצי שנה שדריה ורובלבסקי עוברת את תהליך הגיור במכון עמ"י – מהגדולים שבמכוני הגיור בישראל, הנמצא כעת בסכנת סגירה. את התהליך היא עושה עם ילדיה, בני 8 ו-10, שלדבריה אף עברו במסגרת זו לבית ספר דתי.

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

  • הפרקליטות: "הדתיים אונסים קטינים" - לא הסתה לגזענות
  • הרב שנתן הכשר למסעדה שפתוחה בשבת: "הרב עובדיה הורה לנו"

     

    "זה תהליך מאוד מעניין ולא פשוט", היא מספרת בראיון לאולפן ynet. "אמרו לי שיש מצב שיסגרו אותנו, ושנצטרך לעבור למקום אחר, והייתי קצת בשוק. לא ידעתי אפילו איך להגיב, כי זה תהליך שהוא לא רק פיזי, אלא רגשי. עם אנשים ספציפיים, עם הקבוצה שלי ועם המורים שלי. את כל כך מתחברת לאנשים, את כל כך מתחברת לכל מה שמסביב – ופתאום הבשורה הזו".

     

    ורובלבסקי חוששת שתצטרך להתחיל הכול מחדש, ואין לה ספק שיהיו מי שבייאושם יוותרו על הכול. "זה יהיה מאוד דרמטי אם יסגרו לנו את עמ"י. יש המון אנשים שפשוט צריכים את זה".

     

    "בעיה נקודתית ומערכתית קשה"

    מכיוון שהשתתפות בקורס היא תנאי הכרחי לגיור, ומאחר שממשלת ישראל הגדירה את הנושא כ"משימה לאומית", מסבסדת המדינה מידי שנה את תהליך ההכשרה והליווי באמצעות תמיכה באותם מכונים, בסכום כולל של כ-5 מיליון ש"ח. בשנים האחרונות גדל מספר הלומדים לגיור בעשרות אחוזים, ובהתאם לכך גם היקף הפעילות של האולפנים - אך גובה התמיכה הממשלתית נותר ללא שינוי. 

     

    לפני כמה חודשים התריעו ראשי המכונים כי נקלעו לגירעונות גדולים ואינם יכולים עוד להתקיים, ובעקבות כך אישרה להם הממשלה בסוף חודש אוגוסט תוספת של 2 מיליון ש"ח - כמעט 30% - לשנת 2019. אלא שלאחר אישורו נתקל המהלך בהתנגדות מצד משרדי המשפטים והאוצר ולא יצא לפועל.

     

    "יש פה בעיה גם נקודתית וגם מערכתית קשה", אומר ד"ר שוקי פרידמן, חוקר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. "נקודתית – מול מכוני הגיור הגדולים, בתקווה שהבעיה תיפתר עם הקמת ממשלה והעברת תקציבים.

     

    "אך הבעיה המערכתית היא היחס של מדינת ישראל לגיור. בשבועות האחרונים מדברים רבות על מספרי הלא יהודים כדת משה וישראל שעולים לישראל מכוח 'סעיף הנכד', ובהם יש מי שרוצים להתגייר, אבל אין להם איך. למה? כי הממשלה אומרת, מצד אחד, שהגיור חשוב – אך הוא לא מתנהל כשורה מהבחינה של מיקום ארגוני, תקציבים ותקנים. המכונים האלה צריכים בכל פעם להתחנן על חייהם. הממשלה צריכה להבין שהגיור הוא משימה לאומית, ומי שרוצה להתגייר יקבל את השירות הזה מהמדינה".

     

    הידיעה סביב עצירת מיליוני השקלים מגיעה שבוע לאחר שהרב הראשי תקף את גיורם של עולי רוסיה הלא יהודים, ובסמוך לנתוני יהדותם של העולים. "יש פה צירוף מקרים שמעיד על איזושהי מגמה שאומרת, מצד אחד, שיש פה ממסד דתי שמגביה את החומות ומנסה להקשות על הגיור, ומצד שני, הגופים שמנסים לגייר בצורה ידידותית, נוחה, ומבלי לוותר על סטנדרט הלכתי - לא מקבלים את הכסף. בפועל, התוצאה היא שפחות אנשים מתגיירים כל שנה, והמשימה שלנו היא להעלות מספר מתגיירים באופן דרמטי".


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים